Erhverv

Discountboss tager det sværeste job i branchen

Finn Tang, der indtil i fjor var chef for Lidl Danmark, vil nu sætte fart i Aldis pressede kæde her i landet. Den har haft et samlet underskud på 1,2 mia. kr. de seneste år.

Finn Tang har været chef i Lidl gennem 15 år - og bliver nu adm. direktør for Aldi Danmark. Arkivfoto: Niels Hougaard. Foto: Niels Hougaard

Opgaven er klar for den nye mand på posten i det, der betegnes som et af de allersværeste job i dansk detailhandel: Få vendt millionunderskud til et plus.

51-årige Finn Tang tiltræder 1. september som ny adm. direktør for den tyske discountkæde Aldi, der aktuelt har 188 butikker her i landet.

Blå bog

Finn Tang:

  • 51 år.
  • Efter højere handelseksamen og HD i regnskab uddannet bankelev i Varde Bank

Erhvervskarriere:

  • 1990-93: Økonomichef Vestfinans, Varde Bank.
  • 1993-2000: Økonomichef og adm. dir. i Baldur, Albani Bryggerierne.
  • 2001-16: Adm. dir. Lidl Danmark
  • 2017-: Adm. direktør Aldi Danmark.

Privat:

  • Bosat i Odense med familien - hustru og tre børn.

Finn Tang var gennem 15 år ansat hos en anden tyske kæde, nemlig Lidl, hvor han med succes byggede den op til de nu 107 butikker rundt om i Danmark. I fjor blev han dog udskiftet i Lidl Danmark, og er derfor nu klar til Aldi. Der forlod tyske Volker Kasch den danske kæde først i 2017 - efter to år på posten.

Tyske Aldi var den første discountkæde her i landet - men har været gennem år med økonomiske trængsler. De seneste seks regnskabsår har kæden således haft et samlet underskud på ca. 1,2 mia. kr. i de danske butikker.

»Jeg kender udfordringen - men ser stort potentiale i Aldi i at udvikle på det danske marked. Derfor har jeg sagt ja,« siger Finn Tang.

Han vil ikke præcisere, om den tyske moderkoncern i ansættelsesaftalen har stillet krav om, hvornår underskuddet er vendt. Men Aldi har hidtil udvist stor tålmodighed med den danske kæde, hvis underskud gennem årene er dækket ind fra Tyskland.

Kæden har nemlig fået flere kapitalforhøjelser på i alt op mod 1,5 mia. kr. Senest kom der i efteråret 2016 en kvart milliard fra Tyskland til dysten i den danske discountkrig.

»Der er klart lagt en vækstplan, som skal give resultat. Men hvornår tingene vender til overskud, kan og vil jeg ikke sige,« påpeger Finn Tang.

Kæden
  • Aldi er en af verdens største discountkæder.
  • Åbnede i 1977 Danmarks første discountbutik.
  • 188 butikker i Danmark.
  • Beskæftiger omkring 2.300 medarbejdere her i landet.
  • Ejes af Aldi Nord er en familieejet tysk dagligvarekoncern med hovedsæde i Essen.
  • Koncernen har ca. 5.000 butikker i ni lande: Tyskland, Polen, Belgien, Danmark, Frankrig, Luxembourg, Holland, Portugal og Spanien.

På discountmarkedet, der samlet udgør over 40 pct. af salget til danskerne, er Aldi i dyst med Netto under Dansk Supermarked, Fakta, der er del af Coop, samt norske Rema 1000 og altså tyske Lidl. I foråret trak Dagrofa sig ud af det marked ved at lukke Kiwi-kæden.

Samtidig har Aldi valgt i forsommeren at lukke 32 af kædens danske butikker som led i en investeringsplan på et trecifret millionbeløb, der skal sikre en bedre indkøbsoplevelse for kunderne. Målet er at skille sig af med utidssvarende, små butikker og i stedet investere i større og moderne.

Men der er også klare meldinger fra de store hovedkonkurrenter - Netto, Rema 1000 og Lidl - om, at de kæder alle vil ekspandere. Desuden er der udbrudt en ny priskrig i supermarkeder, som forsøger at vinde kunder fra netop discount.

»Gennem min karriere har jeg ikke været så fokuseret på, hvad andre gør, men hvad vi selv kan gøre. Og det gør vi også her. Jeg har fulgt Aldi som konkurrent og ved, at det er en kæde, som sætter prisniveauet. Og det fortsætter vi med. Vi er i gang med en revitalisering som betyder moderniseringer, butiksåbninger og et stærkere varesortiment, der skal øge omsætningen og få flere kunder i butikken,« siger Finn Tang.

BRANCHENYT
Læs også