Erhverv

Tre gode råd: Sådan crowdfunder du din nystartede virksomhed

Crowdfunding er blevet et populært værktøj for iværksættere til at få finansieret en nystartet virksomhed. Finans fortæller, hvordan du gør.

Skal du have mulige investorer til at punge ud, kræver det forberedelse, inden du starter din crowdfunding. Arkivfoto: Lærke Posselt

Crowdfunding er blevet et populært værktøj for iværksættere til at få finansieret en virksomhed.

Her spiller siden Kickstarter en særlig rolle. Den amerikanske internetplatform formidler nemlig finansiering af projekter ved hjælp af crowdfunding.

På siden opretter man sin iværksætter-idé på en profil, hvorpå mulige investorer og fremtidige kunder kan sætte penge i projektet, hvis de kan lide det.

På Kickstarter er man ikke en investor i traditionel forstand. Virksomhederne tilbyder ikke ejerskab, men i stedet køber man sig til andre mindre eller større produkter. Det kan f.eks. være en T-shirt eller muligheden for at få sit navn nævnt på virksomhedens Facebook-side.

Men det kræver hårdt arbejde at lave en succesfuld crowdfunding af en virksomhed. Det ved de alt om hos marketingbureauet The Marketing Guy, som specialiserer sig i at hjælpe nye virksomheder med at skaffe investeringer via crowdfunding på Kickstarter.

The Marketing Guy har hjulpet nye virksomheder med at indsamle over 10 mio. kr. siden 2015. Virksomheden er ekspert i markedsføring på Kickstarter og Facebook. Finans har derfor rådført sig med marketingbureauet og er kommet frem til tre gode råd, du kan tage med dig, når du skal crowdfunde din virksomhed.

1. Lav et kundekartotek.

Du har fået en god iværksætter-idé, og som den entrepante sjæl du er, vil du hurtigt i gang med at realisere din virksomhed. Men inden du kaster dig ind på Kickstarter, opretter en profil og prøver at hive folks hårdttjente sparepenge ind i din virksomhed, så tøv en kende.

Det kræver nemlig tålmodighed og forberedelse, inden du offentliggør din virksomhed på Kickstarter. Her er en marketingplan et af de stærkeste våben, for den skal du bruge til at skabe et kundekartotek. Gå gerne i gang flere måneder inden crowdfundingen finder sted. 

»At lave et kundekartotek er en bærende del, når man skal lave en succesfuld crowdfunding på Kickstarter. Her er særligt Facebook et godt sted at få indsamlet folks e-mailadresser,« siger Patrick Wolffgang, medejer af The Marketing Guy.

Når du først har oprettet din virksomhed på Facebook, skal de annoncer, du laver, forsøge at få folk overbevist om, at de skal skrives op til dit nyhedsbrev, da du skal have fat i deres e-mailadresser. Annoncen kan lede folk ind på din virksomheds hjemmeside, eller man kan oprette en særlig annoncetype på Facebook, der hedder "leadpost", hvor folk kan skrive sig op til et nyhedsbrev direkte på Facebook.

»Du skal bruge adresserne, da du nu skal til at uddanne folk om din virksomhed, så de går ind og investerer i den, når crowdfundingen går i gang på Kickstarter,« siger Patrick Wolffgang.

2. Uddan potentielle investorer

Hvis du ikke ved, hvordan Kickstarter reelt fungerer, så er du ikke alene. Derfor skal du ikke kun informere dine potentielle investorer om din geniale virksomhedsidé. Du skal også uddanne dem i, hvorledes Kickstarter fungerer, mens du samtidig hyper din virksomhed.

»Chancen for, at dine potentielle investorer støtter din Kickstarter, er ofte helt i bund, hvis man sender dem direkte ind på siden uden at have forberedt dem først,« siger Patrick Wolffgang.

En email-strategi på 10 til 20 mails skal udarbejdes og udsendes i løbet af et par måneder. De har til formål at forklare, hvilke problemer, der kan opstå, når man skal investere i en virksomhed på Kickstarter.

Det er også vigtigt at have for øje, hvilken målgruppe man har, da der er forskellige tidspunkter, hvor det er bedst at udsende e-mails.

»Man skal vide, hvornår folk er online. Henvender din virksomhed sig til børnefamilier, er det måske bedst at sende mails ud om morgenen og eftermiddagen. Men der findes virksomheder, som specialiserer sig i det. Hvis man har råd, kan man rådføre sig med dem,« siger Patrick Wolffgang.

Tillid er alt. Derfor skal dine mails selvfølgelig også love investorerne, at din virksomhed er et seriøst foretagende, der kan levere det, du påstår.

3. Team op med nogen, der har erfaring.

Som nystartet iværksætter kan du ikke lave alt selv, da det er et krævende arbejde at lave en effektiv crowdfunding. Du skal lave e-mails, Facebook-annoncer, PR, video, tekstskrivning og samtidig styre din virksomhed og produktionen af dit produkt. Du kan ikke være effektiv på alle parametre. Hvis noget ikke er din kernekompetence, og du har pengene til det, så opsøg folk med erfaring på et givent område.

»Du skal huske at have fokus på din virksomhed. Dermed må man overlade nogle områder til folk med erfaring. I vores arbejde som konsulenter har vi opsøgt rigtig mange virksomheder, som har været succesfulde på Kickstarter. De kunne alle sammen fortælle, hvad de havde haft succes med, og hvilke problemer de løb ind,« siger Patrick Wolffgang.

Forarbejdet til en crowdfunding er vigtigt, og hvis du ikke får succes på Kickstarter, vil din fiasko altid være synlig på siden og forevigt forbundet med din virksomhed.

»Du har kun én chance, og hvis ikke det lykkes, så står det på nettet for evigt. Det er surt at misse dit Kickstarter-mål på grund af sløjt forarbejde,« siger crowdfundingkonsulenten.

BRANCHENYT
Læs også