Erhverv

Niels Thorborgs plan gik i vasken: Nu afslører han ny dansk butikskæde

Til november åbner en ny livsstilskæde i 20 af Inspirations gamle butikker. Kæden har allerede planlagt yderligere butiksåbninger.

Niels Thorborg kan nu sætte navn på sin nye landsdækkende butikskæde. Foto: Mads Hansen Foto: Mads Hansen

Den fynske milliardær Niels Thorborg måtte i august sande, at konkurrencemyndighederne forpurrede planen om at fusionere hans isenkræmmerkæde Inspiration med konkurrenten Imerco.

I stedet fik Niels Thorborg lov til at afgive 25 butikker til Imerco, mod at han til gengæld etablerede en ny kæde.

Hvad kædens navn, koncept og strategi skulle være, blev dog ikke afsløret. Før nu.

For Inspirations efterfølger kommer til at hedde Værsgo og åbner den 1. november i 20 omdannede Inspiration-butikker landet over.

Det fortæller Værsgos adm. direktør, Søren Ibsen, til Finans.

»Vores nye kæde bliver en kombination af isenkram og livsstil med et lokalt fokus. Derfor vil den enkelte butikschef få større mulighed for at præge sin butiks indhold, og på den måde bliver Værsgo et stærkt alternativ til de stereotype kæder, hvor alle butikker har det samme udvalg,« siger han.

Her åbner de 20 første Værsgo-butikker:

  • Amager
  • Brabrand
  • Frederikshavn
  • Glostrup
  • Grenå
  • Helsingør
  • Herning (to butikker)
  • Holbæk
  • Hundige
  • Illum, København
  • Nykøbing Falster
  • Nykøbing Mors
  • Randers
  • Skanderborg
  • Skive
  • Thisted
  • Varde
  • Aabenraa
  • Aarhus

I første omgang kommer Værsgo-kæden til at bestå af 20 butikker. Men allerede nu er yderligere fire butiksåbninger planlagt. Én i henholdsvis Aalborg, Trekantsområdet, på Fyn og Vestsjælland.

Ifølge Søren Ibsen er der nemlig »nogle hvide pletter« på landkortet, hvor Værsgo godt kan åbne butikker.

De seneste fem år af sin levetid havde Inspiration et samlet underskud efter skat på omkring 200 mio. kr. og lignede en kæde, der havde svært ved at skabe en rentabel forretning.

Så hvorfor skulle det blive anderledes med Værsgo-kæden?

»Den nye kæde er anderledes, fordi den har en anden forretningsmodel, end Inspiration havde. Vi har en mindre og mere agil organisation, administrationsomkostningerne er mindre, og konceptet er et andet. Derfor tror vi på, at Værsgo har en bæredygtig fremtid,« siger Søren Ibsen og fortæller, at ønskescenariet er overskud i det første år, men at det nok først er realistisk fra det andet leveår.

Det er ingen hemmelighed, at Værsgo blev til, fordi fusionen mellem Imerco og Inspiration ikke gik som håbet. Føler du derfor, at Værsgos ejer tror helhjertet på denne satsning?

»Vi har analyseret os frem til, at vi godt kan få en fornuftig forretning ud af dette koncept. Derfor kan jeg også sætte en fed streg under, at Niels Thorborg (Værsgos ejer, red.) har givet fuld opbakning til dette projekt, hvilket ikke mindst har vist sig med ønsket om allerede nu at investere i fire nye butikker,« siger Søren Ibsen.

Få dage efter den planlagte fusion mellem Imerco og Inspiration gik i vasken, annoncerede Niels Thorborg, at han havde sat sit livsværk, L'Easy, til salg.

I 2015 solgte han nethandelsportalen Wupti.com til Dansk Supermarked.

BRANCHENYT
Læs også