Erhverv
BREAKING

Christian dropper markedsføringen og sælger velgørende hotelværelser

Goodwing er en hotelbookingportal målrettet virksomheder, der donerer penge til godgørende formål, hver gang der bookes et hotelværelse.

Christian Møller-Holst er ekspert i CSR. Den viden har han nu brugt til at lave en hotelside, der skal gøre verden et lidt bedre sted. Foto: Goodwings PR.

Flere og flere virksomheder ønsker at lave socialt ansvarlige tiltag, også kaldet CSR. Det har iværksætteren Christian Møller-Holst nu skabt en forretning på.

For halvandet år siden var han med til at starte hotelbookingsiden Goodwings. I dag har han 185 virksomheder som faste kunder, der alle har set lyset i Goodwings' koncept, der har til formål at gøre verden til et lidt bedre sted.

»Hver gang en virksomhed booker et hotelværelse gennem Goodwings, giver vi halvdelen af indtjeningen til et velgørende formål,« siger Christian Møller-Holst.

Goodwings' koncept forklaret
  • Goodwings bruger samme hoteldatabase som hotels.com.
  • De fleste store hotelportaler bruger 25 pct. af deres indtjening på markedsføring, men ikke Goodwings.
  • Virksomheden giver derimod 25 pct. af indtjeningen til velgørende organisationer.
  • Organisationerne lover tilgengæld at lave opsøgende salg i erhvervslivet på vegne af Goodwings.
  • De sidste 25 pct. af indtjeningen går til Goodwings.

Idéen til Goodwings er kreeret med inspiration fra de store hotelportaler som bl.a. Expedia. Men i stedet for at bruge halvdelen af indtjeningen på markedsføring, som hotelbooking-giganterne gør, har Goodwings målrettet 50 pct. af indtjeningen til en af de mange velgørende organisationer, der er tilknyttet Goodwings. Hotelkunden vælger selv, hvilket formål der skal støttes, når han booker et hotelværelse.

»Vores hoteller og priser er de samme som på hotels.com, men vi bruger ingen penge på markedsføring. I stedet forpligter de godgørende organisationer sig til at få kunderne i hus for os,« siger iværksætteren.

Konceptet har kunnet lade sig at gøre via et tæt samarbejde med en lang række godgørende organisationer, der har set en fordel i samarbejdet med hotelsiden, der hovedsagligt er målrettet virksomheder.

En af organisationerne, der anbefaler Goodwings til virksomhederne, er NGO-giganten WWF.

»WWF kan nu gå ud til virksomhederne og sige, at de kan støtte dem ved at købe de hotelbookinger, som de alligevel skulle købe, igennem Goodwings. Virksomhederne taber ingen penge, men alligevel giver de til et godgørende formål og hjælper i dette tilfælde WWF med at skabe en klode i balance,« siger Christian Møller-Holst.

Booking-iværksætteren har en fortid som virksomhedskonsulent med speciale i CSR, der handler om, hvorledes virksomhederne tager socialt ansvar og på den måde opnår goodwill hos sine kunder. Det var i denne sammenhæng, han fik idéen.

»Jeg oplevede, at virksomheder i alle størrelser i stigende grad ønsker at lave CSR, men det kan være svært at finde pengene til det. Derfor tilbyder vi dem en unik mulighed med vores virksomhedskoncept,« siger Christian Møller-Holst.

Og virksomhederne har set fornuften i Christian Møller-Holsts koncept. Flere store virksomheder som Bjarke Ingels Group, Qvartz og senest Niras, der har mere end 2.000 ansatte, vil nemlig fremover benytte sig af Goodwings, når de booker hoteller.

Så der er gang i den københavnske virksomhed, men der er fortsat plads til endnu mere vækst, fastslår Christian Møller-Holst.

»De virksomheder, vi har som kunder i dag, booker hoteller for ca. 50 mio. kr. om året. Vores fremtidige opgave er, at virksomhederne kun benytter os til hotelbooking, mens vi samtidig skaffer flere kunder,« siger iværksætteren, der også kan afsløre, at Goodwings er ved at lave større internationale aftaler med globale godtgørende organisationer.

BRANCHENYT
Læs også