Erhverv

Kendt dansk tøjkæde var i knibe: Nu får den nye ejere

Bertoni, der driver 22 butikker i Danmark og Norge, er blevet solgt til en kapitalfond.

Bertoni har de seneste år haft problemer med indtjeningen og var i 2016 presset i betydeligt omfang på likviditeten. Foto: Mick Kristensen

Det danske herretøjsmærke Bertoni, der sælger sit tøj i en række europæiske lande og desuden driver 22 butikker i Danmark og Norge, får ny ejerkreds.

Kapitalfonden Vektor Kapital, som har 300 mio. kr. i egenkapital, køber 60 pct. af aktierne i Bertoni.

Samtidig sætter tøjmærkets adm. direktør, Klavs Breckling, den tidligere hovedaktionær Bent Alsø og Bertonis tyske samarbejdspartner Michael Alsdorf sig på de resterende aktier i selskabet.

Købsprisen for Bertoni er blot 10 mio. kr., selvom virksomheden årligt omsætter for 130 mio. kr. og har omkring 100 medarbejdere.

»Vi har fået fordelagtige vilkår i denne handel, for en virksomhed som Bertoni har potentiale til at koste 200 mio. kr. Det ville bare kræve en bedre lønsomhed, end virksomheden har nu,« siger Lars Jørgensen, adm. direktør og partner i Vektor Kapital, til Finans.

Som han henviser til, har Bertoni de seneste år kæmpet med indtjeningen. Senest blev det i 2016 til et »særdeles utilfredsstillende« underskud efter skat på næsten 10 mio. kr.

Af det seneste regnskab fremgik det også, at Bertoni havde været presset i betydeligt omfang på likviditeten, og at forretningen derfor blev skåret til, fordi der ikke var penge til at lave de nødvendige væksttiltag.

Hvis ikke der var kommet frisk kapital fra den nye ejerkreds, ville Bertoni fremadrettet ikke have været den samme virksomhed som nu, fortæller tøjmærkets adm. direktør, Klavs Breckling.

»Skulle vi have overlevet og stået på egne ben, havde det krævet afvikling af nogle aktiver. Måske skulle vi have solgt butikker. Det havde mere været en kæde i afvikling end udvikling,« siger han.

Ifølge Klavs Breckling, der er er søn af Palle Breckling, som stiftede Bertoni i 1972, skal den nye kapital nu bruges på at sætte det planlagte vokseværk i gang.

Helt konkret satser Bertoni især på nethandel, det tyske marked og måske flere butiksåbninger i Danmark. Derudover vil Bertoni øge og udbygge samarbejdet med de eksisterende kunder.

»Nu har vi finansiel ro til at fokusere på at skabe den vækst, der er nødvendig, for at Bertoni kan blive en overskudsgivende forretning igen,« siger Klavs Breckling.

Under finanskrisen var Bertoni gennem en rekonstruktion.

Dengang var Lars Jørgensen fra Vektor Kapital også medejer af Bertoni, dog i personlig sammenhæng, ligesom han også har været direktør for tøjmærket.

Lars Jørgensen anerkender da også, at der er en smule følelser indblandet i den nye investering i Bertoni.

»Men det er ikke bare velgørenhed. Jeg har jo også skullet overbevise mine to partnere i Vektor Kapital om, at dette ville blive en investering, hvor vi kunne få et godt afkast,« siger han.

Her forklarer Bertonis administrerende direktør, Klavs Breckling, om den svære tid for tøjkæden:

10 idéer, der kan ændre Danmark
Ny serie fra FINANS: Følg 10 visionære og innovative iværksættere og deres idéer, der har potentialet til at redefinere dansk erhvervsliv.
Læs serien her
BRANCHENYT
Læs også