Erhverv
0

Ikea klar med største kunde-forandring i kædens historie

Færre besøgende i Ikeas varehuse og øget konkurrence tvinger møbelkæden til at tænke nyt.

Ikea er verdens største møbelforhandler med godt 400 varehuse og en årlig omsætning på over 250 mia. kr.

Den svenske møbelgigant Ikea gør klar til en storstilet satsning, der ifølge selskabets strategichef er den største forandring i den måde, Ikea interagerer med sine kunder på, i kædens 74 år lange historie.

Frem for kun at sælge sine produkter gennem de traditionelle Ikea-varehuse vil Ikea nu lade eksterne netbutikker sælge koncernens produkter. Det skriver Financial Times.

Ikeas strategichef, Torbjörn Lööf, siger, at færre og færre kunder er parate til at besøge Ikeas varehuse, der ofte ligger uden for byerne. Det tvinger Ikea til at satse på nye typer butikker - heriblandt mindre butikker i bymidterne - og til nu at lave en ny salgsstrateg med fokus på nettet.

»Dette er den største udvikling i, hvordan kunderne møder Ikea, siden konceptet blev grundlagt,« siger Torbjörn Lööf til Financial Times.

Ikea vil næste år teste salget af sine egne produkter på udvalgte netplatforme, der ifølge Financial Times kan omfatte amerikanske Amazon og kinesiske Alibaba. Siden åbningen i 1943 har Ikea ikke på noget tidspunkt ladet andre virksomheder sælge sine varer.

Vi vil gerne finde ud af, hvordan vi kan bevare vores identitet på en tredjeparts platform.

Ikeas strategichef, Torbjörn Lööf.

Idéen med at bruge andre virksomheder som salgskanal er at øge Ikeas digitale salg, der kun udgør en meget lille del af møbelkædens samlede omsætning. I det seneste regnskab fra Ikea Group, der ejer de fleste Ikea-butikker, udgjorde e-salget kun 1,4 mia. euro af den samlede omsætning på 34,2 mia. euro.

»Vi vil gerne finde ud af, hvordan vi kan bevare vores identitet på en tredjeparts platform,« siger Torbjörn Lööf om Ikeas beslutning om at samarbejde med andre netbutikker.

Udover at lade andre virksomheder sælge sine varer afprøver Ikea også nye butiksformater. Ikea har bl.a. åbnet en række mindre forretninger - dog ikke i Danmark - som et alternativ til de enorme møbelvarehuse, der ellers kendetegner kæden.

Forretningerne er et såkaldt order and collect-koncept, hvor kunderne kan bestille varerne hjemme fra sofaen og afhente varerne i forretningen.

Tidligere på året kom det også frem, at Ikea har planer om at åbne selvstændige restauranter med de populære retter fra kædens varehuse.

Ikea er verdens største møbelforhandler med godt 400 varehuse og en årlig omsætning på over 250 mia. kr.

BRANCHENYT
Læs også