Nu sætter bankerne deres kunder i bås: Hvilken type er du?
En ny undersøgelse, som Finansforbundet står bag, inddeler danskerne i seks grupper af bankkunder. F.eks. hører blot 11 pct. til gruppen af ubekymrede bankkunder.
Ved første øjekast fremstår en ny undersøgelse som noget nær den perfekte opskrift på, hvilke bankkunder man kan vride flest mulige honorarer og gebyrer ud af.
Det sker ved at inddele bankkunder i seks arketyper, der bl.a. har fokus på, hvilke services og banktilbud den pågældende kundetype synes villig til at gøre brug af: Den traditionelle, den bevidste, den usikre, den skeptiske, den ubekymrede og den grundige bankkunde.
Hverdagens bankkunde - hvem er du? | ||
Kundetype | Andel af befolkningen | Andet |
Den traditionelle | 26 pct. | 47 pct. bor i Region Syd- og Midtjylland |
Den bevidste | 20 pct. | 64 pct. er over 50 år. |
Den usikre | 18 pct. | 30 pct. har hjemmeboende børn |
Den skeptiske | 17 pct. | 33 pct. er singler |
Den ubekymrede | 11 pct. | 45 pct. bor i Region Hovedstaden |
Den grundige | 8 pct. | 25 pct. har aldrig haft et banklån |
Kilde: Wilke, Finanssektorens Uddannelsescenter og Finansforbundet. |
Ifølge Finansforbundet er målet med undersøgelsen imidlertid at finde ind til kernen af den perfekte kunderådgivning i lyset af den digitale omstilling, som banksektoren gennemgår.
Bagom de 6 kundetyper
Af samme grund glæder Finansforbundets formand, Kent Petersen, sig især over, at fem af seks adspurgte i den nye undersøgelse svarer, at den lokale filial er vigtig for dem.
»Relationen bliver stadig mere digital og kommer til at indtage nye formater og kanaler, men der er ingen tvivl om, at man som medarbejder stadig har en nøglerolle: Nemlig som et helt afgørende bindeled i relationen mellem kunde og finansvirksomhed,« siger Kent Petersen.
Relationen bliver stadig mere digital og kommer til at indtage nye formater og kanaler.
Undersøgelsen, som konsulentfirmaet Wilke har gennemført, bygger på 1.500 interviews med bankkunder og viser bl.a., at selvom yngre mennesker typisk er meget fortrolige med digitale løsninger, er digitale bankforretninger ikke blandt spidskompetencerne.
»Det er ret interessant, fordi unge i generationen af digitalt indfødte jo ellers er storforbrugere af digitale løsninger. Men de har ofte ikke økonomiske kompetencer til at begå sig digitalt i forhold til deres pengeinstitut,« siger Kamilla Korsgaard Svane, leder af finansielle services og partner i Wilke.
Men undersøgelsen afslører også, at danskernes tillid til banksektoren ikke kommer ind med modermælken.
I undersøgelsen svarer 17 pct. - gruppen af skeptiske bankkunder, at de faktisk ikke har lyst til at være i kontakt med deres pengeinstitut.
Hverdagens bankkunder anno 2018
»Det er en relativ stor andel, som kræver en helt anden tilgang,« fastslår Søren Laursen, adm. direktør for Finanssektorens Uddannelsescenter.
Ifølge direktøren vil den nye undersøgelse fremover blive en del af centrets undervisning af ansatte i finanssektoren.