Investor

Hvor dybt stikker Apples krise?

Apple er næppe bare et offer for handelskrigen mellem USA og Kina. Apples finansielle nedtur begynder faktisk at have visse ligheder med Nokias deroute i nullerne.

Artiklens øverste billede
Otto Friedrichsen, aktiechef og partner i Formuepleje

Apple faldt med 30 pct. i 4. kvartal 2018 og er af mange blevet et symbol på handelskonflikten mellem USA og Kina, der nu øjensynligt også begynder at ramme amerikanske selskaber med betydelig kinesisk eksponering. Apple er et af dem. Omkring 20 pct. af selskabets omsætning kommer fra netop Kina.

Apples nedtur sker i et usikkert marked. Investorerne var gennem 4. kvartal bekymrede over de seneste måneders opbremsning i de globale økonomiske temperaturmålinger, risikoen for at den amerikanske centralbank fortsat vil hæve de amerikanske renter, kraftigt faldende oliepriser og sidst men ikke mindst de politiske forhold såsom handelskonflikten og den delvise nedlukning af det amerikanske statsapparat. Forhold, der alle har medført aktiekursfald over hele linjen, men især blandt de konjunkturfølsomme selskaber.

Apples nedtur startede i oktober, hvor meldinger om aftagende salg af iPhones på det kinesiske marked ramte aktien. Nedturen tog fart ved rapporteringen af regnskabet i november, hvor selskabet skuffede og meddelte, at man fremadrettet reducerede gennemsigtigheden ved selskabets fremtidige regnskabsaflæggelser ved bl.a. ikke at offentliggøre antallet af solgte iPhones. Hvor salgstallene tidligere viste kraftig fremgang og understøttede markedets syn på Apple, er de nu mere slørede og bidrog derfor til markedsbekymringerne om aftagende salgsmomentum.

Overskudsgraden på driftsindtjeningen i Apple toppede med 35,3 pct. i 2012. Det vil sige, at i 2012 havde Apple en driftsindtjening på 35 dollars for hver gang, selskabet omsatte for 100 dollars. Når man sammenligner med andre selskaber og industrien som helhed, er det et meget højt niveau. Det vidner om et selskab, der gennem produktudvikling og brandopbygning har formået at skabe en stærk efterspørgsel efter selskabets produkter og etablere en meget høj kundeloyalitet.

Udviklingen gennem 00’erne med introduktionen af iPod, iPhone og iPad har været kilderne til opbygningen af den høje overskudsgrad – produkter, som mange var uforstående over for på daværende tidspunkt, men som i dag i et eller andet omfang er at finde i langt de fleste husholdninger.

Overskudsgraden på driftsindtjeningen i Apple toppede med 35,3 pct. i 2012.

Otto Friedrichsen, aktiechef og partner, Formuepleje

Nokia havde en lignende udvikling op gennem 90’erne og 00’erne. Her hed produkterne blot 1100, 3210 og N95. Driftsoverskudsgraden i Nokia toppede med 19,8 pct. i slutningen af 1990’erne. Tager man et simpelt gennemsnit af driftsoverskudsgraden i Nokias bedste år og sammenligner denne med Apples i perioden 2010 til 2018, har Apple formået at tjene op mod det dobbelte pr. omsætningsdollar – et forhold, der som sagt i vid udstrækning har sin grund i produkterne, brandet og kundeloyaliteten.

Tilbage i 00’erne blev Nokia på baggrund af strategiske fejlbeslutninger overhalet af andre og så overskudsgraden styrtdykke. Apple er i dag et andet sted, end hvor Nokia var, men Apple udfordres i disse år, specielt i Kina, på et af selskabets kerneparametre: Nemlig kundeloyaliteten.

Kinesiske producenter af smartphones såsom Huawei, Oppo, Vivo og Xiaomi har over de seneste år præsteret væsentlige kvalitetsfremskridt og er i dag i stand til at producere smartphones, der i manges øjne er på samme niveau som Apples produkter og på nogle områder endda bedre. Udfordringen for Apple er derudover, at prisen på de kinesiske smartphones er markant lavere – oftest op mod halv pris.

Sammenligningen til Nokia skal ikke umiddelbart ses som en forudsigelse af den kommende udvikling for Apple. Den viser dog, at innovation og produktudvikling er afgørende for at udvide og forlænge Apple-produkternes livscyklus.

Handelskrigen er kun en del af forklaringen. Perspektiverne bag udviklingen er væsentligt mere nuancerede og potentielt noget, der fremadrettet vil ændre markedspositionen for selskabet radikalt. 

Otto Friedrichsen, aktiechef og partner, Formuepleje

Aktionærer i Apple bør spørge sig selv, om den forventede indtjening og aktuelle værdiansættelse (også målt på andre parametre end P/E) yder tilstrækkelig sikkerhed i forhold til andre alternative investeringsmuligheder. Ikke mindst fordi presset på omsætning, omkostninger og pris var blandt årsagerne til, at Apple nedjusterede i starten af 2019 og dermed cementerede den frygt, der i høj grad lå bag kursudviklingen i 4. kvartal.

Handelskrigen er kun en del af forklaringen. Perspektiverne bag udviklingen er væsentligt mere nuancerede og potentielt noget, der fremadrettet vil ændre markedspositionen for selskabet radikalt.

Apple, der har verdens andenhøjeste udviklingsomkostninger, kommer med regnskab den 29. januar, hvor investorer og analytikere vil fokusere på signaler om, hvorvidt Apples problemer er generelle for branchen og deraf måske i højere grad relateret til handelskrigen, eller om udviklingen er selskabsspecifik og dermed i højere grad skal tænkes ind i et strategisk perspektiv.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.