Hundredvis af »suspekte« bud florerer på Lauritz.com
Næsten 400 kunder har siden 2014 afgivet høje bud på varer, de allerede har købt én gang og fortrudt.
I perioden fra 2014 til 2016 har 2.154 kunder på auktionsportalen Lauritz.com benyttet sig af en ret til at fortryde et køb og efterfølgende byde på samme vare igen. 382 af de kunder har i en ny auktion budt en højere pris på varen, end hvad hammerslaget lød på i den første runde. Det viser en dataanalyse foretaget af Berlingske Research på baggrund af offentligt tilgængelige data på Lauritz.com.
Troels Bjerre Lund, der er adjunkt i teoretisk datalogi på IT Universitetet, forsker blandt andet i spilteori, herunder auktionsteori.
Han finder det mistænkeligt, at kunder lægger højere bud ind på en vare, som de allerede har købt og siden fortrudt.
»Det lyder suspekt, at nogle byder på en vare, som de allerede har vundet én gang,« siger Troels Bjerre Lund han til Berlingske.
Han tilføjer, at adfærden indikerer, at der er tale om falske bud.
Ved falske bud byder en kunde på en vare, uden egentlig at ville købe den. Det er ikke ulovligt, men er et problem for de øvrige interesserede kunder til den pågældende auktion, da det presser prisen i vejret.
Hos Lauritz.com har man ifølge administrerende direktør Mette Rode Sundstrøm altid været »etisk imod det«.
»Vi synes, det er forkert at byde op på sine egne varer. Hvis man gør det, og hvis du får din egen vare, betaler du selvfølgelig salær begge veje. Men vi har ikke kunnet juridisk forbyde det,« har Mette Rode Sundstrøm tidligere sagt i et interview med Berlingske.
Finans