Karriere
0

Danske unge kræver grønne arbejdspladser

Årlig undersøgelse viser, at markant flere 25-35-årige fravælger både varer og arbejdspladser, hvis virksomheden bag ikke lever op til sociale og miljømæssige forventninger.

Foto: Joachim Ladefoged

Deloitte kalder selv resultatet for »et vink med en vognstang« til landets erhvervsledere.

Konsulenthusets årlige og omfattende undersøgelse af den såkaldte millennial-generation viser, at markant flere 25-35-årige uden tøven vil fravælge både varer og arbejdspladser, hvis virksomheden bag ikke lever op til de unges forventninger inden for sociale og miljømæssige forhold.

Undersøgelsen, der globalt afdækker 16.400 unges holdninger til virksomheder, politiske ledere, samfundsansvar og arbejdsliv, viser, at der især blandt danske unge er langt større fokus på klima og miljø, end der har været tidligere år.

»De unge har en udtalt bekymring for udviklingen i klimaet. Problematikken står højt i deres bevidsthed, og derfor er det afgørende for erhvervslivet at forholde sig til de unges bekymringer, hvis de vil tiltrække og fastholde dem som kunder og talenter,« siger Camilla Kruse, talentleder i Deloitte.

Deloittes undersøgelse
  • Deloittes millennial-undersøgelse er baseret på 16.400 interviews blandt 25-35-årige og den lidt yngre generation Z i 42 lande.
  • Over 300 danske unge har deltaget i undersøgelsen.
  • Undersøgelsen viser, at de danske unge adskiller sig fra deres globale gennemsnit på flere områder.
  • De stræber mindre efter at blive velstående. Og mere efter at få børn og gøre en forskel i samfundet.
  • 49 pct. svarer, at de har en ambition om at gøre en forskel i samfundet. På globalt plan gælder det for 46 pct.
  • Samtidig saverer 48 pct., at de har børn og familie som en ambition, mens det er tilfældet for 39 pct. på globalt plan.
  • Tæt på halvdelen svarer, at de er bekymrede for miljøet og klimaforandringer.
  • Og så er de tilsyneladende også mere loyale. Sammenlignet med unge i andre lande, er de danske både mindre tilbøjelige til at efterlade deres nuværende rolle inden for de næste to år og mere tilbøjelige til at have et job i over fem år.

I undersøgelsen skal de unge svare på, hvad deres fem vigtigste ambitioner er. Og i den danske del, som har over 300 respondenter, fremhæver 49 pct. at det er at gøre en forskel i samfundet tæt efterfulgt af at få børn. På en femteplads kommer en høj løn.

Ifølge undersøgelsen har knap halvdelen af de unge styrket deres relation til virksomheder, som ifølge de unge har produkter eller ydelser med en positiv påvirkning på samfundet eller miljøet.

Og næsten hver tredje har enten afsluttet eller mindsket relationen til virksomheder, som de mener har en negativ påvirkning.

»De unges protest kan betyde knald eller fald for virksomheder, der undlader at tage de unges bekymringer alvorligt. Og da millennial-generationen udgør over halvdelen af verdens befolkning og arbejdsstyrke, har virksomhederne al mulig grund til at lytte til dem,« siger Camilla Kruse.

Ifølge hende afslører undersøgelsen skarpe modsætninger mellem de unge og virksomhederne.

Hver fjerde mener fx, at virksomhederne skal bidrage til at forbedre og beskytte miljøet, men kun hver 10. mener, at virksomhederne lever op til det.

Og tre ud af fire unge mener, at virksomhederne fokuserer mere på at skabe profit end på at tage hensyn til samfundet.

BRANCHENYT
Læs også