Serier
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

BREAKING

Nye rammer på kontoret: To meters afstand og forskudt mødetid

Danske virksomheder opfordres til at sikre afstand mellem ansatte, forskudt mødetid og få møder.

Corona rammer verden
Erhvervsminister Simon Kollerup medgiver, at virksomhederne har fået en stor opgave at løfte. Foto: Niels Christian Vilmann/Ritzau Scanpix

Der er lagt op til en anderledes hverdag for de privatansatte, der skal tilbage på deres vante pind efter påske, hvor den gradvise genåbning af samfundet starter.

De danske virksomheder skal sikre, at der er mindst to meters afstand mellem de ansatte - som gerne er spredt på flere lokaler.

Læs retningslinjerne her:

Tilrettelæggelse af arbejdet:

  • Virksomheder skal tilstræbe, at en del af de ansatte fortsætter med hjemmearbejde en tid endnu, hvor det ikke går for hårdt ud over produktiviteten.
  • Ansatte i særligt udsatte grupper opfordres fortsat til at arbejde hjemmefra.
  • Der skal være mindst to meters afstand mellem de ansatte, som er på job.
  • Der skal så vidt muligt være forskudte mødetider, så ikke for mange ansatte er på arbejde på samme tid og skal bruge offentlig transport til og fra arbejde samtidig.
  • Virksomheder skal begrænse fysiske møder og bruge digitale løsninger.
  • Man skal nøje overveje forretningsrejser og kurser. Det skal så vidt muligt ske digitalt.

Indretning af arbejdspladsen:

  • Lokaler skal indrettes, så der er afstand. Der skal være retningslinjer for ophold i store rum, brug af kantine, brug af mødelokaler og fysiske møder.
  • Kantinerne skal indrettes, så der er tilstrækkelig afstand. Der bør lukkes for siddende spisning i større virksomheders kantiner, hvor flere afdelinger kan mødes på tværs.

Adfærd og hygiejne:

  • Alle ansatte skal overholde Sundhedsstyrelsens anbefalinger om god hygiejne og hensigtsmæssig adfærd.
  • Der skal være være retningslinjer for håndtering af krav om afstand i forbindelse med sociale aktiviteter.
  • Der er vand og sæbe og så vidt muligt håndsprit tilgængeligt for alle ansatte.
  • Virksomheden skal sikre grundig rengøring med særligt fokus på toilet, vask, håndtag, gelændere og bordoverflader.
  • Virksomheder, hvor de ansatte ikke har faste pladser, skal sørge for grundig rengøring af den enkelte plads, når en ansat tager hjem og bliver afløst af en anden.

Kilde: Erhvervsministeriet.

Samtidig skal der arbejdes med forskudt mødetid, så ikke alle ansatte møder på samme tid og for eksempel kommer i samme tog eller bus.

Desuden er de opfordret til at begrænse fysiske møder - både internt og eksternt.

 

Det fremgår af de retningslinjer, som Erhvervsministeriet, Arbejdstilsynet og sundhedsmyndighederne har offentliggjort forud for den delvise genåbning.

En del af genåbningen er nemlig, at privatansatte, der de seneste uger har arbejdet hjemme, må komme tilbage på jobbet.

Myndighederne opfordrer dog til, at de private virksomheder tilstræber at lade ansatte arbejde hjemme, hvis ikke det går for hårdt ud over arbejdet.

Erhvervsminister Simon Kollerup (S) medgiver, at der er tale om en stor opgave for virksomhederne at skulle løfte.

 

- Der er ikke nogen tvivl om, at vi står over for en meget stor opgave.

- Det kan kun ske forsvarligt og kontrolleret, hvis den enkelte virksomhed også er med til at løfte det her ansvar, siger han på et pressemøde.

Derudover er der en række retningslinjer om hygiejne og rengøring.

Der skal være vand og sæbe og så vidt muligt håndsprit tilgængeligt for alle ansatte.

 

Samtidig skal virksomheden sikre grundig rengøring. Det gælder især toiletter, håndtag og borde.

Der er også en række krav til indretning af kantiner hos virksomheder. Der bør for eksempel ikke spises i kantiner hos større virksomheder, hvor flere afdelinger spiser frokost samme sted.

Derudover skal virksomheder have en plan for, hvad man gør, hvis medarbejdere blive syge, og hvordan de vender tilbage fra sygdom.

BRANCHENYT
Læs også