Økonomi
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Olieselskaberne i Den Mexicanske Golf borer nu dybere end før: »Jeg er bekymret for, at industrien ikke har lært lektien«

Ti år efter, olieplatformen Deep Water Horizon eksploderede og slap millioner af tønder olie ud i Den Mexicanske Golf, borer olieselskaberne dybere end før, mens antallet af sikkerhedsinspektioner falder.

Sort røg steg til vejrs fra olieselskabet BP's platform Deep Water Horizon i april 2010. Eksplosionen, som dræbte 11 mennesker, skete efter trykket i oliebrønden i 1,5 kilometers dybde kom ud af kontrol. Foto: Gerald Herbert, AP.

For ti år siden eksplodererede BP’s olieboreplatform Deep Water Horizon efter et såkaldt ’blowout’, hvor trykket i oliebrønden kom ud af kontrol, mens den foretog boringer i 1,5 kilometers dybde i Den Mexicanske Golf.

Eksplosionen dræbte 11 arbejdere og førte til en af de største miljøkatastrofer nogensinde, da mere end 134 mio. tønder olie flød ud i golfen, dræbte tusinder af havdyr og i flere uger dækkede USA’s sydøstlige kyster.

Men mens olieindustrien og den amerikanske regering holder fast i, at de gør alt for at undgå en miljøkatastrofe lig den i 2010, ser det ud til, at olieselskaberne nu borer dybere end før, mens tilsynet er blevet svækket de seneste år.

Det skriver nyhedsbureauet AP.

Olieselskaberne er i dag mere afhængige af dybe boringer, som ofte fører til større afkast, men samtidig indebærer større risici for sikkerhed og miljø.

Alligevel er sikkerhedsreglerne blevet lempet, efter præsident Donald Trump og USA’s regering har øget sine ambitioner for landets olieproduktion.

Opgørelser fra amerikanske styrelser og ministerier viser ifølge AP, at antallet af inspektioner er faldet, selvom embedsmænd hævder, at eftersyn af elektroniske optegnelser, sikkerhedssystemer og komponenter på olieplatformene er øget de seneste år, mens boringernes dybde vokset.

Gennemsnitsdybden for olieboringer i Den Mexicanske Golf er siden 1999 vokset fra ca. 1.050 meter til 1.400 meter i 2019, mens antallet af inspektioner fra myndighederne er faldet med 20 pct. fra næsten 4.712 i 2010 til 3.717 i 2019.

Tallene bekymrer miljøforkæmpere og kritikere, som mener, at det tyder på, at den sikkerhedspraksis, som blev indført efter miljøkatastrofen, er ved at forsvinde. Også flere eksperter er bekymrede over udviklingen.

»Jeg er bekymret for, at industrien ikke har lært lektien – og at vi ser et tilbagefald,« siger Donald Boesch, marinevidenskabsprofessor ved University of Maryland, som var en af dem, som sad i en føderal komité, der kom frem til, at olieudslippet i 2010 kunne være undgået.

Repræsentanter fra olieindustrien maner dog til ro og udtaler, at man har taget flere forholdsregler i brug efter katastrofen i Den Mexicanske Golf og siden da har levet op til myndighedernes strengere krav.

»Jeg synes, at hændelsen for 10 år siden virkelig startede en ny dag for offshore-sikkerhed,« fortæller Debra Phillips fra American Petroleum Institute, som er handelsforeningen for olie- og naturgasindustrien, til AP.

Katastrofen kostede BP 69 mia. dollars, hvilket svarer til 510 mia. kr., i bøder, omkostninger til oprydning og retssager i kølvandet på udslippet.

Sandy Day, der er talsmand for U.S. Bureau of Safety and Environmental Enforcement, udtaler til AP, at opgørelsen udtrykker fysiske inspektioner af olieplatforme, men ikke det antal analyser af elektroniske logbøger, som foretages fra land. Det tal er steget fra 9.287 i 2017 til 12.489 i 2019.

»Mens vi var på anlægget, gjorde vi adskillige inspektioner af forskellige genstande,« siger Sandy Day, som uddyber, at det inkluderer udstyr til at forhindre blowout, brand, spild eller andre større uheld, og at elektroniske tjek tillader mere arbejde på land frem for at grave i papirarbejde på stedet.

Men ifølge Matt Lee-Ashley, tidligere vicestabschef i det amerikanske indenrigsministerium og nu en del af interesseorganisationen Center for American Progress, viser tallene, at foranstaltningerne efter oliespildet i 2010 er svækket.

»Der er en værdi i at have inspektører ombord ofte. Man er nødt til at etablere en kultur af håndhævelse,« siger Matt Lee-Ashley til AP.

BRANCHENYT
Læs også