Økonomi

Fragtpriserne eksploderede længe før "Ever Given" blokerede Suez-kanalen

Containerskibet "Ever Given" er begyndt at flytte sig, men stabile fragtpriser er ikke nødvendigvis i vente.

Med en vægt på godt 200.000 tons er containerskibet "Ever Given" stødt på grund i Suez-kanalen. Foto: Satellite image Maxar Technologies

I næsten en uge har containerskibet ”Ever Given” blokeret Suez-kanalen. Det har skabt store bekymringer om varemangel og frygt for, at fragtpriserne ville stige markant. Men faktisk var priserne allerede eksploderet før skibet stødte på grund, det skriver CNN.

Det britiske firma Aston Chemicals, der leverer produkter til personlig pleje oplyser, at virksomhedens fragtomkostninger var 6,5 gange højere i januar i år sammenlignet med november sidste år. Samtidig meddeler det amerikanske varehus Costco, at virksomheden betalte 14.000 dollars for en container i januar måned, som to måneder forinden kostede 2.100 dollars.

Virksomhederne Under Armour, Hasbro, Dollar Tree, Urban Outfitters og Crocs har også for nyligt advaret om containermangel, stigende forsendelsesomkostninger og logistikudfordringer.

Det godt 400 meter lange containerskib ”Ever Given” stødte i tirsdags på grund i Suez-kanalen. Det har skabt forsinkelser på den populære handelsrute, der forbinder Middelhavet og det Røde Hav, og som håndterer 12 pct. af den globale handel. I fredags ventede i omegnen af 237 skibe på at passere kanalen.

Mandag morgen lød meldingen, at ”Ever Given” er ved at løsrive sig. Det vil ikke nødvendigvis få fragtpriserne til at falde, men kan medvirke til at galt ikke bliver værre. Dyre forsinkelser eller omdirigeringer til længere ruter vil lægge pres på virksomheder, der allerede står over for containermangel og kapacitetsbegrænsninger.

Den store ændring i den globale handel og prisstigningerne kan spores tilbage til for et år siden, da coronapandemien brød ud. Dengang steg efterspørgslen på varer samtidigt med, at fabriksnedlukninger gjorde produktionen langsommere, hvilket forstyrrede den globale handelsstrøm.

Fortsætter fragtomkostningerne med at stige, kan det medvirke til, at mange produkter bliver mindre tilgængelige og at producenterne bliver nødt til at hæve priserne.

BRANCHENYT
Læs også