Økonomi

Google står bag halvdelen af alle online reklamer i Danmark

Googles og Facebooks rolle i forhold til danske online-reklamer kan skabe udfordringer for konkurrencen på markedet.

I 2018 stod Google for 50 pct. af de online reklamer i Danmark. Foto: Clay Mclachlan // Ritzau Scanpix

Hvert år stiger antallet af online reklamer, sådan har tendensen set ud de sidste 10 år. I 2018 udgjorde online reklamer 58 pct. af det samlede reklamemarked, hvorimod andelen i 2009 lød på blot 26 pct.

Især Google og Facebook har indtaget en markant position inden for danske online reklamer. Det skyldes ifølge Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, at deres produkter er efterspurgte, og fordi de har værdi for virksomhederne. Ulempen er, at det kan skabe udfordringer for nye aktører.

»Konkurrencen om online reklamer i Danmark er påvirket af techgiganterne Google og Facebook. Som konkurrencemyndighed vil vi derfor fastholde vores fokus på området. God adgang til annoncering har stor betydning for de danske virksomheder, der sælger via nettet, og for forbrugerne, hvis data ofte bruges kommercielt til for eksempel at målrette reklamer,« siger direktør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen Jakob Hald.

Konsulenthuset KPMG har netop udarbejdet analysen ”Online reklame i Danmark” til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Her fremgår det, at selskabernes position har betydning for, hvordan konkurrencen udspiller sig.

Langt størstedelen af online reklamer kører på søgemaskiner og sociale medier, og derfor er det særligt Google og Facebook, der har gavn af væksten i online reklamer. I 2018 omsatte online reklamer i Danmark for godt 8,2 mia. kr., hvoraf Google stod for 50 pct. og Facebook for 15 pct.

»Omsætningen ved online reklamer i Danmark er mere end fordoblet de seneste ti år, og der er i samme periode sket en betydelig koncentration af markedet. Samme tendens ses i andre lande, og her er udviklingen også drevet af Google og Facebook,« siger Jakob Hald

Google har en unik adgang til brugernes data, og det øger værdien af Googles egne platforme og den tilhørende annonceplads. Kun de færreste har adgang til bare en brøkdel af den samme mængde data, som Google er i besiddelse af, og derfor gør techgiganten det svært for nye og mindre aktører at komme ind på markedet

BRANCHENYT
Læs også