Økonomi

Google står bag halvdelen af alle online reklamer i Danmark

Googles og Facebooks rolle i forhold til danske online-reklamer kan skabe udfordringer for konkurrencen på markedet.

Artiklens øverste billede
I 2018 stod Google for 50 pct. af de online reklamer i Danmark. Foto: Clay Mclachlan // Ritzau Scanpix

Hvert år stiger antallet af online reklamer, sådan har tendensen set ud de sidste 10 år. I 2018 udgjorde online reklamer 58 pct. af det samlede reklamemarked, hvorimod andelen i 2009 lød på blot 26 pct.

Især Google og Facebook har indtaget en markant position inden for danske online reklamer. Det skyldes ifølge Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, at deres produkter er efterspurgte, og fordi de har værdi for virksomhederne. Ulempen er, at det kan skabe udfordringer for nye aktører.

»Konkurrencen om online reklamer i Danmark er påvirket af techgiganterne Google og Facebook. Som konkurrencemyndighed vil vi derfor fastholde vores fokus på området. God adgang til annoncering har stor betydning for de danske virksomheder, der sælger via nettet, og for forbrugerne, hvis data ofte bruges kommercielt til for eksempel at målrette reklamer,« siger direktør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen Jakob Hald.

Konsulenthuset KPMG har netop udarbejdet analysen ”Online reklame i Danmark” til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Her fremgår det, at selskabernes position har betydning for, hvordan konkurrencen udspiller sig.

Langt størstedelen af online reklamer kører på søgemaskiner og sociale medier, og derfor er det særligt Google og Facebook, der har gavn af væksten i online reklamer. I 2018 omsatte online reklamer i Danmark for godt 8,2 mia. kr., hvoraf Google stod for 50 pct. og Facebook for 15 pct.

»Omsætningen ved online reklamer i Danmark er mere end fordoblet de seneste ti år, og der er i samme periode sket en betydelig koncentration af markedet. Samme tendens ses i andre lande, og her er udviklingen også drevet af Google og Facebook,« siger Jakob Hald

Google har en unik adgang til brugernes data, og det øger værdien af Googles egne platforme og den tilhørende annonceplads. Kun de færreste har adgang til bare en brøkdel af den samme mængde data, som Google er i besiddelse af, og derfor gør techgiganten det svært for nye og mindre aktører at komme ind på markedet

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.