Politik

Rapport: IC4-tog kan bruges

De skandaleramte tog kan bruges i trafikken mellem landsdelene, vurderer ekstern rapport.

Artiklens øverste billede
IC4 bruges i dag primært som regionaltog og på en gennemsnitlig dag indgår kun 21 ud af de i alt 82 togsæt i køreplanen.

De skandaleramte IC4-tog kan bringes i en stand, hvor de kan bruges som intercitytog og dermed spille en hovedrolle i den danske togtrafik.

Det bekræfter flere af folketingspartiernes transportordførere, cirka halvanden time før DSB selv offentliggør undersøgelsens konklusioner.

Ordførerne har brugt formiddagen på at drøfte rapportens konklusioner.

Socialdemokraternes Rasmus Prehn mener dog, at det er for tidligt at sige, om de kan omsættes til virkelighed.

- Vi har bedt DSB om at give os en vurdering af konklusionerne, siger han.

Konservatives Mike Legarth er stadig i tvivl om togets potentiale.

- Jeg er ikke overbevist, siger han efter at have kigget på konklusionerne.

IC4 bruges i dag primært som regionaltog, og på en gennemsnitlig dag indgår kun 21 ud af de i alt 82 togsæt i køreplanen.

De seneste data fra kørslen viser, at cirka ni procent af de planlagte afgange med IC4 i perioden fra januar til og med september i år er blevet aflyst.

Til sammenligning var det kun 0,9 procent af DSB's passagerafgange, der blev aflyst i samme periode.

Jeg er ikke overbevist.

Mike Legarth, Konservatives transportordfører

- Sådan en pålidelighed kan man ikke bruge til noget. Den er helt ude i hampen, konstaterer trafikforsker Per Homann Jespersen, som er lektor ved RUC.

I den gældende kontrakt mellem DSB og Transportministeriet er det aftalt, at det højst må være én procent af samtlige togafgange, der aflyses. IC4 aflyses ni gange så ofte.

Det er det schweiziske konsulentfirma Prose, der har undersøgt togene på ønske fra DSB.

Ritzau

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.