Serier

Store rabatter på leasingbiler koster statskassen dyrt

Skatteministeren er overrasket over kæmperabatter til leasingselskaber, der koster statskassen dyrt i registreringsafgift.

Det store afgiftslotteri
Skats motorregister viser, at leasingselskabernes rabatter på bilkøb koster statskassen dyrt.  Stuart Wep,jp

Gratist, Registreret: TOOL Oplåst artikel - prøv Finans

Statskassen går glip af betydelige indtægter, når store bilfirmaer, importører og leasingselskaber handler spritnye biler med hinanden til ultralave priser.

Det viser en række eksempler, som Finans har identificeret i Skats motorregister.

Dataene afslører f.eks., at der er blevet solgt Hyundai Tucson-biler for omkring 91.000 kr. inklusiv registreringsafgift, selv om bilen hos forhandlerne har en listepris på 314.995 kr.

Den lave indregistreringsværdi betyder, at der kun er blevet indbetalt 40.697 kroner i registreringsafgift. Var de blevet solgt til en almindelig forbruger til listeprisen, skulle statskassen ifølge FDM have haft omkring 162.866 kr. i registreringsafgift.

Sådan beregnes registreringsafgiften
  • Bilens salgspris bruges som udgangspunkt for beregningen af registreringsafgiften. Den afgiftspligtige værdi kan både forhøjes (op til 7450 kr.) og nedsættes (op til 13.370 kr.) afhængigt af sikkerhedsudstyr.
  • Registreringsafgiften udgør 105 procent af den afgiftspligtige værdi op til 106.600 kr. Derefter betales 150 procent.
  • Efterfølgende nedsættes afgiften med 4000 kr. for hver kilometer, en benzinbil kan køre udover 16 kilometer per liter brændstof, eller for hver kilometer, en dieselbil kan køre udover 18 kilometer per liter brændstof.
  • Kører bilen mindre end 16 eller 18 kilometer per liter, forhøjes afgiften med 1000 kroner per kilometer.
  • Registreringsafgiften kan aldrig blive lavere end 19.400 kr.

Eksemplet er ikke enestående, og oplysningerne vækker opsigt på Christiansborg, hvor Dansk Folkeparti og Socialdemokratiet vil indkalde skatteminister Karsten Lauritzen (V) i samråd.

Ministeren er selv overrasket, og han oplyser, at han vil have Skatteministeriet til at inddrage sagen i den undersøgelse, han bestilte, da Finans for to uger siden afslørede, at leasingselskaber har brugt en bestemmelse i loven til helt at undgå registreringsafgifter på nye biler.

»Hvis tingene forholder sig sådan, som det her er beskrevet, lyder der ikke til at være rimelighed i tingene,« siger Karsten Lauritzen i en skriftlig udtalelse.

Brugtbilsforhandlerne mener, at situationen skævvrider bilmarkedet, og bilimportørerne efterlyser et nyt system for registreringsafgifter for at undgå, at der betales forskellige afgifter på den samme bil.

Det fremgår ikke af Skats motorregister, hvem der har indregistreret bilerne, men Hyundai Bil Import bekræfter, at firmaet har solgt et større antal biler i forbindelse med en leasingkampagne hos en ekstern samarbejdspartner, og at der i den forbindelse er givet mængderabat.

»Når man køber stort ind, er man også berettiget til rabat. Derfor er der en prismæssig forskel på, om man køber én eller 200 biler. På den måde er jeg overbevist om, at vi i al væsentlighed ikke agerer anderledes end de andre aktører på det stærkt konkurrenceprægede danske marked for billeasing,« oplyser pressechef i Hyundai Bil Import, Annegrethe Skovby.

Følg serien: 10 idéer, der kan ændre Danmark
Læs om 10 visionære iværksættere og deres idéer. I denne uge dækker FINANS fødevarerbranchen, hvor vi ser på fordel og ulemper i forhold til de en af de idéer, som forsøger at bygge verdens med avancerede fødevareprinter.
Læs serien her
BRANCHENYT
Læs også