Serier
0

Skats manglende kontrol med leasingfidus vækker politisk vrede

Et politisk flertal kritiserer, at Skat i årevis ikke har kontrolleret, hvorvidt den refusion af registreringsafgifter, som landets leasingselskaber har anmodet om på baggrund af egne indberetninger, har været korrekt.

Det store afgiftslotteri
Skat har intet overblik over, hvor mange leasingbiler, der reelt har kørt rundt uden registreringsafgift. Nu vil Skat for første gang undersøge leasingselskabernes dokumentation for, at leasingbilerne har så lille et værditab, at de ikke skal betale registreringsafgift. Foto: Patrice Magnien

Helt uden kontrol har Skat i årevis overladt til leasingselskaberne selv at finde ud af, om de skulle have registreringsafgifter retur efter endt leasing.

Dermed har Skat udbetalt næsten en halv mia. kr. til branchen uden at ane, om udbetalingerne var korrekte.

Oplysningerne vækker harme på Christiansborg, og de kommer frem, netop som stormvejret mod Skat og dets mangelfulde kontrolapparat når nye højder.

»Det er helt galt, for det betyder jo, at man i Skat slet ingen føling har med, om der er udfordringer eller svindel,« siger skatteordfører Dennis Flydtkjær fra regeringens støtteparti, Dansk Folkeparti.

Kritikken bakkes op af Socialdemokratiet, SF, Enhedslisten samt formanden for Folketingets statsrevisorer, Peder Larsen (SF).

I april afslørede Finans, hvordan leasingselskaberne benytter en metode, så de kan betale meget lidt eller slet ingenting i registreringsafgift på leasingbiler.

I et konstrueret regnestykke kommer leasingfirmaerne frem til, at bilerne efter endt leasing har haft et meget lille eller slet ikke noget værditab.

Når de indberetter det til Skat, kommer der penge retur, og tilbagebetalingerne kulminerede sidste år, da 17.002 leasingbiler fik refunderet registreringsafgift helt eller delvist.

Udviklingen har nu fået Skat til - for første gang - at indkalde dokumentation for i første omgang 350 leasingbiler, som der er refunderet afgifter på.

»Aktiviteten har nået et niveau, hvor vi ud fra en risikovurdering vurderede, at vi skal lave en yderligere indsats. Det arbejde er vi godt i gang med nu,« siger underdirektør i Skat Kim Saastamoinen-Jakobsen.

Tilbagebetalingerne har skabt politisk vrede, fordi det ifølge politikerne aldrig har været meningen, at biler skulle køre rundt på danske veje uden registreringsafgift.

Kim Saastamoinen-Jakobsen understreger, at Skat har gennemført flere kontrolprojekter rettet mod bilbranchen, ligesom it-systemerne har indbyggede begrænsninger, så man f.eks. aldrig kan få tilbagebetalt mere i afgift, end der oprindeligt blev indbetalt.

»Vi vurderer bare nu, at vi skal et spadestik dybere,« siger han.

Skatteminister Karsten Lauritzen (V) siger om de manglende kontroller:

»Hvis det står til troende, er det naturligvis ikke tilfredsstillende. Derfor er jeg også glad for, at Skat har indkaldt biler til pristjek og at man i øvrigt er i gang med at undersøge problemstillingen.«

Formand for brancheorganisationen Finans og Leasing, Henrik Bech-Hansen, siger, at han spændt afventer resultatet af Skats undersøgelse.

BRANCHENYT
Læs også