Ugens aktie: Coronakrisen kan blive et vendepunkt for GN Store Nord
Som følge af coronakrisen er GN Store Nord groft sagt ikke længere en høreapparat-virksomhed, der også sælger headsets, men omvendt. Denne effekt kan vare ved efter krisen, hvis videomøder træder i stedet for mange forretningsrejser.
Som så mange andre måtte Gary Burnison aflyse en stribe forretningsrejser, da coronakrisen blev konkret virkelighed i begyndelsen af marts. Han måtte nu nøjes med at tale med sine forretningsforbindelser via telefon- og videoforbindelser fra hjemmet i Californien. Og efter samtalerne var der god tid til at reflektere over situationen.
For Gary Burnison stod det klart, at den kollektive isolation viste, hvor stort behovet for menneskelig kontakt, ansigt til ansigt, er. Men også at det ikke nødvendigvis gælder de kontakter, man møder på forretningsrejser. Ved nærmere eftertanke var nogle af de rejser, Burnison aflyste, faktisk overflødige. Så han tror, at rejseaktiviteten efter coronakrisen vil være permanent mindre.
Gary Burnison er ikke hvem som helst. Han er CEO i et af verdens største rekrutteringsfirmaer, Korn Ferry, og han har om nogen fingeren på pulsen i henseende til, hvordan topchefer tænker. Hans tanker, som refereret her, gav han udtryk for i en artikel på selskabets hjemmeside.
For flyselskaber og hoteller er det en rigtig dårlig nyhed, hvis der er en permanent nedgang i efterspørgslen fra det lukrative segment, som erhvervsledere er.
Jeg forestiller mig, at væksten i GN Audio flader ud, når det værste af coronakrisen er overstået. Men også at der vil være en varig, positiv effekt. Ikke blot fordi salget i styk stiger.
Derimod er det gode nyheder for GN Store Nord. Selskabet er mest kendt for sine høreapparater, som sælges gennem divisionen GN Hearing, hvor salget pt. er bremset op. Men en næsten lige så stor del af omsætningen kommer fra divisionen GN Audio, der markedsfører headsets og lignende, og når røgen har lagt sig efter coronakrisen, kan rollerne meget vel være byttet om, så GN Audio er flagskibet, mens GN Hearing er følgeskibet.
I GN Audio er omsætningen i 1. kvartal steget med 22 pct., og der er ikke udsigt til en afdæmpning som følge af covid-19, tværtimod: Headsets er en af de ting, verden har brug for, mens megen kommunikation nødvendigvis må foregå digitalt.
Oven i det har GN Audio haft en næsten usandsynligt heldig timing med opkøbet af Altia Systems for år siden. Dette selskab udvikler og markedsfører udstyr til videokonferencer. Dermed kan GN Store Nord vise sig at være rigtigt godt eksponeret for en verden efter corona, hvor vi mødes og samarbejder på andre måder, vurderer aktieanalytiker Søren Løntoft Hansen fra Sydbank.
»Jeg forestiller mig, at væksten i GN Audio flader ud, når det værste af coronakrisen er overstået. Men også at der vil være en varig, positiv effekt. Ikke blot fordi salget i styk stiger. Når kundernes direktører bliver opmærksomme på produkterne, og i højere grad selv vil skulle bruge dem, vil der måske være en villighed til betale mere for at få god kvalitet,« siger Søren Løntoft Hansen.
Det kan alt sammen ikke bortforklare, at covid-19 bliver et dyrt bekendtskab i GN Store Nords anden forretningsgren, GN Hearing. I 1. kvartal var salgsvæksten ganske vist pæne 15 pct., men det skal man ikke lade sig forblænde af, understreger Søren Løntoft Hansen.
»Tallene dækker formentligt over, at det er gået rigtigt godt i januar, februar og måske et stykke ind i marts. Men derefter er salget mere eller mindre gået i stå,« siger han.
Situationen er, at myndigheder over hele verden har været enige om at placere høreklinikkerne nederst i sundhedsvæsenets hierarki. De er blevet lukket, så de ikke uforvarende kommer til at sprede coronasmitten.
I Danmark er høreklinikkerne f.eks. lukket til ind i juni, og de er henvist til at betjene eksisterende kunder via netsalg af f.eks. batterier, ørepropper og filtre. Derimod er det ikke muligt at betjene kunder, der vil testes i forbindelse med køb af et nyt apparat.
Spørgsmålet er så, hvordan markedet vil udvikle sig, når høreklinikkerne åbner igen; ikke bare i Danmark men også i andre lande.
»Jeg tror, at producenterne vil genvinde det meste af den tabte omsætning. Men det er ikke hugget i sten, at det vil ske, og selv om det gør, er det ikke sikkert, at det vil ske i år. Det kan være, at det sidste ikke kommer med før end i 1. eller 2. kvartal 2021,« siger Søren Løntoft Hansen.
En anden ubekendt er, om GN Store Nord og dets konkurrenters leverandørkæder er intakte, så man kan følge med den øgede efterspørgsel, der kommer på et tidspunkt. Det tror Søren Løntoft Hansen er tilfældet. Derimod er det ikke givet, at alle kunderne vil have råd til at købe high end-produkter i samme omfang som før.
Men for så vidt de gør, kan GN Store Nord en gang til være heldig med sin timing.
»Det er jo meget ny-introduktioner, der flytter markedsandele i branchen. GN Hearing har senest introduceret Linx Quattro-serien i 2018, så måske vil man være klar med noget nyt i slutningen af i år eller i 2021. Det vil være perfekt,« siger Søren Løntoft Hansen.
Modsætningsvist har rivalerne i Demant været næsten så uheldige, som de kunne være, med introduktionen af Opn S-serien sidste år. Kort efter blev selskabet ramt af et dyrt hackerangreb, og dårligt havde man repareret skaderne efter dét, før coronakrisen kom.
De refererede tal fra GN Store Nords omsætning i 1. kvartal er fra en orientering, selskabet udsendte den 2. april. Den egentlige kvartalsrapport kommer onsdag den 29. april.