Privatøkonomi

Markant dyk i kundernes tilfredshed med Jyske Bank

Danskerne er blevet mindre tilfredse med deres pengeinstitut det seneste år, viser en ny undersøgelse fra Loyalty Group.

Artiklens øverste billede
På to år er privatkundernes tilfredshed med Jyske Bank faldet så meget, at kunderne i en ny tilfredshedsundersøgelse fra Loyalty Group vurdereres at kunne flyttes. Foto: Mikkel Berg Pedersen

Tilfredsheden hos Jyske Banks privatkunder er på flere områder dykket mere end i Danske Bank det seneste år. Det er på trods af skandalesagerne i Danske Bank. Jyske Bank har imidlertid været hurtigst ude med negative renter på privates opsparing.

Ifølge en undersøgelse fra Loyalty Group blandt knap 4.400 danske bankkunder af deres tilfredshed med og loyalitet over for deres egen bank falder Danske Banks score for loyalitet med 9,2 pct., mens Jyske Banks score falder 7 pct.

»På flere punkter ser Jyske Banks situation værre ud end Danske Banks. Jyske Bank går bl.a. kraftigt tilbage og havner helt i bund for ”værdi for pengene”, som viser, om kunderne oplever sammenhæng mellem kvalitet og pris. Det vil betyde mere for en kundes lyst til at blive end det generelle omdømme,« siger Mikkel Korntved, direktør og seniorrådgiver i Loyalty Group.

Mikkel Korntved vurderer, at Jyske Bank bl.a. får klø for at være først med negative renter for private kunder og for at gå hårdere til værks end en række af konkurrenterne med negative renter for opsparing over 250.000 kr. På blot to år er tilfredsheden faldet så meget, at kunderne nu vurderes noget lettere at flytte for konkurrenter.

Kommunikationsdirektør Erik Qvirin Hansen, Jyske Bank, siger, at banken ikke vil kommentere alle tilfredshedsundersøgelser. Han medgiver dog, »at det næppe har været befordrende for vores image, at vi har været nødt til at tage hul på den vanskelige diskussion om negative renter på indlån.«

Ingen har dog så utilfredse kunder som Danske Bank oven på de seneste sager om salg af investeringsprodukter med forventet tab og fejl i gældsinddrivelsen.

Bankens image og kundernes loyalitet falder kraftigt, men samtidig stiger tilfredsheden med bankens produkter og forholdet mellem pris og kvalitet.

Privatkundedirektør Thomas Mithcell, Danske Bank, kalder det forståeligt, at de dårlige og alvorlige sager påvirker bankens samlede omdømme negativt.

»Selvom vi har fået berettiget kritik, viser undersøgelsen, at vi også i stormvejr formår at give gode kundeoplevelser, og at vi ser ud til at gå frem på flere parametre. Vi får løbende nye kunder, men der er også potentielt nye bankkunder, der desværre vælger os fra i øjeblikket – ligesom det har en vis betydning i forhold til kundeafgangen,« siger Thomas Mitchell.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.