Nye kunder i Bravo Tours kan købe rejser, gamle kunder må vente
Rejsegarantifonden får en historisk stor regning, efter at selskabet bag Bravo Tours reelt er gået konkurs.
Mens kunder i det nye Bravo Tours allerede kan bestille rejser, må kunder i det gamle og nedlagte Bravo Tours væbne sig med tålmodighed.
Det er en af konsekvenserne af, at den tidligere ejer af Bravo Tours, Travelco Nordic, er under konkursbehandling, skriver Avisen Danmark.
Siden er Bravo Tours genopstået med en ejerkreds, der bl.a. består af Bravo Tours-topchef Peder Hornshøj.
Konkursen sender en historisk stor regning videre til Rejsegarantifonden og dermed i høj grad skatteyderne, oplyser garantifondens direktør, Birgitte Fjeldhoff, til Avisen Danmark.
Tabet kan ikke gøres op endnu, men runder sandsynligvis 100 mio. kr.
Ifølge det nye Bravo Tours’ hjemmeside kan man allerede nu henvende sig for at købe rejser, mens tidligere kunder - fra før konkursen ikke kan gøre andet end at vente.
De vil enten få pengene tilbage fra Rejsegarantifonden eller få gennemført rejsen med det nye Bravo Tours. Det sidste forudsætter, at man har købt en pakkerejse. Det har de fleste af rejseselskabets kunder, oplyser Birgitte Fjeldhoff.
Hun forventer, at Rejsegarantifonden får overblik over situationen inden for nogle uger, hvorefter kunderne vil få besked. Man kan også holde sig orienteret via Rejsegarantifondens hjemmeside.
Regnskabet fra Travelco Nordic for 2019 viste et rekordstort og »stærkt utilfredsstillende« underskud efter skat på 206 mio. kr. Det slog bunden ud af egenkapitalen, der ved regnskabsårets afslutning var negativ med 191,8 mio. kr., og gælden i selskabet er i omegnen af 430 mio. kr.
I dette tilfælde reddes Rejsegarantifonden af en særlig hjælpepakke, som regeringen vedtog i foråret. Her bevilgede politikerne en ramme på 300 mio. kr. til fonden. Pengene skal dække tabene på rejseselskaber, der går konkurs på grund af coronakrisen i 2020 og 2021.