Privatøkonomi

I årevis er dieselbiler braget frem - nu dykker salget

For første gang er bestanden af dieselbiler skrumpet. I 2021 gik antallet af dieselbiler på vejene tilbage med 2,5 pct. I december stod dieselbiler kun for 9 pct. af nysalget af biler.

Efter 10 år med konstant vækst i antallet af dieselbiler på vejene fravælger flere og flere købere nu bilerne. Foto: Jens Dresling.

Dieselbilernes storhedstid er forbi. Det er meldingen fra flere sider efter et 2021, hvor antallet af dieselbiler på vejene for første gang gik tilbage.

Grønne bilafgifter
  • Regeringen præsenterede den 4. december 2020 en aftale om grønne bilafgifter
  • Aftalen har som hovedmål at sikre mindst 775.000 el- og plug-in-hybridbiler på vejene i 2030.
  • Aftalen betyder, at eldrevne biler vil være omfattet af lempeligere afgifter end fossildrevne biler.
  • Udgangspunktet for aftalen er, at der fra 2021 skal betales mere i registreringsafgift for benzin- og dieselbiler. Det samme skal der for hybridbiler.
  • Samtidig skrues der op for udligningsafgiften, der alene er pålagt dieselbiler, ligesom ejerafgiften stiger fra 2022-2026 med i alt 36,9 pct.
  • Stigningen i udlignings- og ejerafgifterne vil frem mod 2030 koste bilejerne - først og fremmest ejere af diesel- og benzinbiler - ekstra 12,2 mia. kr. i forhold til 2020-regningen.
  • Samlet flytter aftalen om grønne bilafgifter rundt på afgifter for 17,7 mia. kr.
  • Socialdemokratiet har indgået aftalen sammen med De Radikale, SF og EL.
Kilde: Aftale om grønne bilafgifter.

Til og med november 2021 skrumpede antallet af dieselbiler i forhold til 2020 med knap 21.000 svarende til et fald i bestanden på 2,5 pct., viser tal fra Danmarks Statistik.

»Det er dødsstødet for dieselbilerne,« siger Ilyas Dogru, forbrugerøkonom i FDM.

Han forklarer meldingen med, at udviklingen generelt går dieselbilerne imod. Mens salget af eldrevne biler stormer frem, er dieselbilerne ramt af et markant hop i den såkaldte udligningsafgift udløst af de grønne bilafgifter fra 2020.

Oveni vil den grønne ejerafgift stige i årene fremover, ligesom det ventes, at dieselprisen frem mod 2030 vil blive ramt af nye klimakrav fastlagt i de grønne bilafgifter.

Endelig betyder ændringer af beskatningsreglerne, at det er blevet mindre attraktivt at have en dieseldrevet firmabil sammenlignet med en elbil.

»Dieselbilerne er ramt af den perfekte storm, som over tid vil gøre, at det bliver meget dyrere at eje en diesel,« siger Ilyas Dogru.

I DI Bilbranchen konstaterer branchedirektør Thomas Møller Sørensen uden tøven, at 2021 blev året, hvor elbilen fik sit folkelige gennembrud.

Dieselbilerne er ramt af den perfekte storm, som over tid vil gøre, at det bliver meget dyrere at eje en diesel.

Ilyas Dogru, forbrugerøkonom i FDM

Sidste år blev der ifølge De Danske Bilimportører solgt 65.381 nye eldrevne biler mod 32.454 i 2020 – heraf 24.917 rene elbiler. Derfor er branchedirektøren ikke overrasket over, at antallet af personbiler med diesel i tanken for første gang er på retur.

»Det er svært at skelne mellem, om dieselbiler er hårdere ramt end benzinbiler. Men der er ingen tvivl om, at på sigt er løbet kørt for de fossildrevne biler,« siger Thomas Møller Sørensen.

Betyder det, at bilejere om fem år risikerer at stå med en værdiløs dieselbil?

»De kommende 5-10 år skal vi have gennemført en grøn omstilling af bilparken. Der skal i stadig stigende grad sælges nye grønne biler, men der skal også sælges brugte, fossildrevne biler, om det så er til danske eller udenlandske kunder,« siger DI-direktøren og fortsætter:

»Det er vigtigt at huske på, at selv om folk skifter hurtigere til grønne biler, vil der også være et marked for brugte biler med forbrændingsmotor i 2030,« siger Thomas Møller Sørensen.

Regeringen løftede i 2020 sløret for et håb om, at de grønne bilafgifter vil føre til 1 mio. grønne biler på vejene i 2030. Med en voksende bilpark, der i dag rummer 2,8 mio. biler, betyder det, at størstedelen af bilerne om otte år fortsat vil være udstyret med en benzin- eller dieselmotor, lyder det.

Alligevel er markedet ved at tage bestik af en fremtid uden dieselbiler, fastslår FDM.

»Allerede i dag er dieselbiler henvendt til specielle kundesegmenter. Det er f.eks. slut med dieselvarianter i mikro- og minisegmentet,« siger Ilyas Dogru.

Af samme grund opfordrer han bilkøbere til nøje at overveje behovet og økonomien, når der skal skiftes bil.

»Der vil altid være aftagere til dieselbiler f.eks. gennem eksport. Men folk, der køber en dieselbil i dag, skal virkelig være bevidst om deres forbrug og gøre op med sig selv, om det nu også er en god idé at eje en dieselbil,« siger Ilyas Dogru.

Mens antallet af dieseldrevne personbiler sidste år dykkede, kom der til og med november plader på 8.849 flere benzinbiler svarende til en vækst i bestanden på 0,5 pct.

Læs også
Top job