Privatøkonomi

Afgiftshop presser prisen i vejret: FDM skyder jagtsæsonen på plug-in-hybridbiler i gang

De grønne bilafgifter betyder, at registreringsafgiften på de populære plug-in-hybridbiler stiger den 1. januar. Ifølge FDM kan det betyde afgiftshop på op til 27.000 kr.

Artiklens øverste billede
Salget af plug-in-hybridbiler er dykket i 2022, hvor afgiften på bilerne bl.a. er steget 5 procentpoint. Foto: Jens Dresling

Bilkøbere på jagt efter en fabriksny plug-in-hybridbil har travlt, hvis de vil undgå afgiftsstigninger på titusindvis af kroner, som træder i kraft den 1. januar.

Ifølge FDM vil en plug-in-hybridbil med en 2022-pris på 250.000 kr. f.eks. blive ramt af afgiftsstigninger på op mod 10.000 kr. i 2023, mens en plug-in-hybridbil med en nypris her og nu på 650.000 kr. vil opleve et afgiftshop på 27.000 kr.

»De største stigninger i afgift i 2023 rammer plug-in-hybriderne, hvor selv de billigste modeller vil opleve stigninger på omkring 10.000 kr. Og de mest solgte plug-in-hybrider som Ford Kuga vil opleve afgiftsstigninger på 15-20.000 kr. Det er markante stigninger på de modeller, som danskerne køber,« anfører FDM efter at have regnet på tingene.

At der er afgiftsstigninger på vej, skyldes indførelsen af de grønne bilafgifter i december 2020.

Dengang aftalte partierne bag de grønne bilafgifter en markant afgiftsrabat til eldrevne biler for at fyre op under salget i jagten på, at der i 2030 kører mindst 775.000 eldrevne biler rundt på de danske veje.

En del af aftalen er imidlertid også, at afgiftsrabatten skal udfases over tid, og det rammer især de populære plug-in-hybridbiler hårdt.

Mens den politiske aftale ikke piller ved afgiften på elbiler før i 2025, steg afgiften på plug-in-hybridbiler allerede fra 2021 til 2022. Her gik afgiften fra 45 pct. til 50 pct., og fra årsskiftet gentages øvelsen.

Her stiger registreringsafgiften på de eldrevne biler, der samtidig har en traditionel motor under kølerhjelmen, til 55 pct.

Er man tilbudsjæger, så blæser det snart ind til jagtsæson for billige plug-in-hybrider.

Ilyas Dogru, chefkonsulent i FDM

Det er ifølge FDM hovedårsagen til de beregnede stigninger. Men samtidig indeksreguleres et CO2-tillæg, mens bund- og batterifradraget, der reduceres afgiften på bilerne, falder.

Alt sammen er det med til at puste til afgiftsregningen og dermed 2023-prisen. Det er den dårlige nyhed for bilkøberne. Den gode er, at udsigten til stigende afgifter her og nu kan udvikle sig til en god forretning for bilkøbere.

»Sidste år var vi i samme situation, hvor vi så, at bilimportørerne kom med kampagnetilbud i slutningen af året. Det forventer vi sker igen i år. Er man tilbudsjæger, så blæser det snart ind til jagtsæson for billige plug-in-hybrider,« siger Ilyas Dogru, chefkonsulent i FDM.

Han tilføjer, at det på grund af ændringerne i bilafgifterne hen over nytåret er vigtigt, at bilkøbere sikrer sig, at den aftalte pris gælder uanset hvad.

Registreringsafgiften på en bil bestemmes nemlig ikke af, hvornår der kommer underskrift på slutsedlen, men hvornår der kommer nummerplader på den nye bil.

»Der er også en del slutsedler på nye biler, der tager forbehold for afgiftsstigninger. Så hvis leveringen bliver udskudt, kan du risikere at skulle betale en højere pris pga. afgiftsstigninger. I så fald kan det være smart at få indskrevet en maksimal stigning i prisen på bilen, hvis den leveres i 2023,« lyder rådet fra FDM.

Mens afgiften på plug-in-hybridbiler stiger mærkbart fra nytår, rammes elbil-købere alene af mindre justeringer i bund- og batterifradraget.

For de dyreste elbiler på markedet kan det dog betyde en afgiftsstigning på i værste fald 11.732 kr. Derfor er det også vigtigt for visse elbil-købere, om leveringen af den nye bil sker i 2022 eller 2023, fastslår FDM.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.