Privatøkonomi

Autobranchen: Tilliden til værkstedet er afgørende

Hvis man benytter en værkstedsportal, er prisen afgørende - ikke kvaliteten af arbejdet, lyder det fra AutoBranchen Danmark.

Artiklens øverste billede
Autobranchen har meget loyale kunder, og det opbygges gennem personlig kontakt, mener Jens Brendstrup, der er adm. direktør i AutoBranchen Danmark: Foto: AutoBranchen Danmark

Bilforhandlere og autoværksteder er i høj grad til stede på nettet, og der er absolut stor fokus på digitalisering i branchen.

Men når det gælder værksteder, er tillid den helt afgørende faktor for bilejerne, og den tillid skabes ikke på nettet - men ved det personlige kendskab.

»Selvfølgelig er der bilejere, der benytter sig af nettets muligheder. Men hvis bilejerne virkelig ville indhente værkstedstilbud over nettet, var det allerede sket i et langt større omfang, end det nu er tilfældet. Tilliden til værkstedet opbygges gennem personlig kontakt, og det er grunden til, at autobranchen har så mange loyale kunder,« forklarer Jens Brendstrup, der er adm. direktør for AutoBranchen Danmark.

Det er en brancheorganisation med 1.400 medlemmer blandt bilforhandlere, autoværksteder og autolakerier.

»Værkstedsportaler som Autobutler er presset af, at nye biler sælges med længere garantier og serviceaftaler. Mærkeværkstederne skal selvfølgelig kunne matche priserne hos de øvrige aktører, men så er der også basis for længerevarende forhold til loyale kunder. Det er branchen god til at udnytte. Hvis man vælger at benytte en værkstedsportal, sker det udelukkende på baggrund af prisen - og ikke kvaliteten af arbejdet,« tilføjer Jens Brendstrup.

Samtidig peger han på, at det er de færreste bilejere, der præcist kan beskrive for en værkstedsportal, hvad problemet er, hvis der kommer en mærkelig lyd fra et hjul.

Han tilbageviser samtidig Autobutlers kritik af, at autobranchen generelt har været for langsom til at udnytte nettets muligheder.

Ifølge direktøren er der i branchen meget stor fokus på at udnytte digitaliseringen til at optimere forretningen og til at opbygge langvarige kundeforhold. Det vil kun blive styrket af, at telematik - at bilen sender informationer til producenten - vinder mere og mere indpas.

»Når bilen via nettet er i forbindelse med værkstedet, kan bilejeren få en besked om, at vandpumpen kun kan klare 500 kilometer mere. Dermed kan kunden slippe med en udskiftning af vandpumpen og ikke en stor motorreparation. Det vil også være med til at give mere loyale kunder,« vurderer Jens Brendstrup.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.