Tech

Medie: Facebook har givet tech-giganter adgang til brugeres private samtaler

Virksomhederne har bl.a. haft mulighed for at læse, skrive og slette i Facebook-brugernes samtaler.

Artiklens øverste billede
Over 150 virksomheder har ifølge New York Times haft adgang til Facebook-brugeres oplysninger uden disses samtykke. Foto: AP/Thibault Camus

Mere end 150 tech-virksomheder har haft adgang til Facebook-brugeres personlige oplysninger uden sidstnævntes accept, mens giganter som Netflix, Spotify og Royal Bank of Canada har haft adgang til Facebook-brugeres private samtaler og haft mulighed for at læse, skrive og slette i dem.

Det skriver New York Times.

Virksomhederne fik adgang til brugernes personlige oplysninger gennem forretningspartnerskaber, som det fremgår af New York Times' artikel.

De ældste partnerskaber stammer fra 2010, var fortsat aktive i 2017 og undtog virksomhederne fra Facebooks gængse privatlivspolitik. Mens mastodonter som Microsoft, Amazon og Sony havde adgang til brugeres kontaktinformationer gennem deres venner på Facebook, kunne Microsofts søgemaskine, Bing, se stort set alle Facebook-brugeres venner uden disse samtykke.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

Yahoo og Yandex, som er en russisk søgemaskine, bevarede adgangen til brugerdata, også efter den burde være ophørt, mens Apple kunne se Facebook-brugeres kontakter og kalendermøder, selvom al datadeling var slået fra.

I alt er der tale om data tilhørende hundrede millioner af brugere, skriver New York times. Flere af disse partnerskaber skulle angiveligt stadig være gældende.

»Ingen af disse partnerskaber eller funktioner gav virksomheder adgang til oplysninger uden folks samtykke, og det bryder heller ikke med vores aftale med FTC (Federal Trade Commission, et organ, som tager sig af forbrugersikkerhed, red.),« forklarer Konstantinos Papamiltiadis, der har været Facebooks chef for platforms-samarbejder, i et blogindlæg.

Ifølge Facebook er der ikke sket et brud på lækning af personlige oplysninger, da de pågældende forretningspartnere var en forlængelse af Facebook selv, hvorfor der ikke var behov for en specifik accept, forklarer Nick Confessore, som er journalist på New York Times.

Ikke desto mindre har Facebook erkendt, at der skal arbejdes for at genvinde folkets tillid.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.