Tech

Stor del af danske virksomheder oplevede flere hackerangreb under coronakrisen

Flere virksomheder har under coronakrisen oplevet et større antal cyberangreb, viser en ny undersøgelse.

TIL ARKIV
Hacker modelfoto.  krimigenre

Omtrent 86 pct. af it-afdelingerne i danske virksomheder oplevede et øget antal cyberangreb under coronakrisen.

Det viser en ny undersøgelse, som er udarbejdet til softwareudvikleren Bitdefender.

Rapporten ”Covid-19’s varige aftryk på cybersikkerhed” er udarbejdet af Sapio Research og gennemført ved en rundspørge blandt 6.724 sikkerheds- og it-professionelle i maj 2020 i Storbritannien, USA, Australien/New Zealand, Tyskland, Frankrig, Italien, Spanien, Danmark og Sverige

Et udpluk fra den danske del af undersøgelsen viser, at det er en bred kam af virksomheder, der er udsat for cyberkriminalitet herhjemme i Danmark.

Respondenterne afslører, at de vurderer, at den offentlige sektor samt finans- og sundhedssektoren er hårdest ramt under coronakrisen.

Hårdest ramte brancher

Hårdest ramte brancher ifølge danske it-professionelle:

  1. Finansielle virksomheder (43 pct.)
  2. Sundhedssektoren (inkl. telemedicin) (34 pct.)
  3. Den offentlige sektor (29 pct.)
  4. Detailhandel (22 pct.)
  5. Energisektoren (20 pct.)
  6. Uddannelse (18 pct.)

Kilde: Bitdefender (Sapio Research)

På samme tid viser undersøgelsen, at lidt over halvdelen af it-afdelingerne i danske virksomheder ikke havde en kriseplan, da corona ramte.

»Mindst halvdelen af virksomhederne indrømmede, at de ikke var forberedt på et scenarie som dette, mens hackerne straks greb de nye muligheder, der bød sig til,« siger Liviu Arsene, der er global cybersikkerheds-researcher hos Bitdefender i en kommentar.

En af årsagerne til, at virksomhederne oplevede flere cyberangreb, er bl.a., at mange medarbejdere arbejdede hjemmefra på usikre forbindelser. Og det var noget, som de it-kriminelle udnyttede, understreger Liviu Arsene.

»Forandring er altid en trussel mod cybersikkerhed, lige så vel som det at være uforberedt. Der er meget på spil i forhold til at miste kundernes loyalitet og tillid - for ikke at tale om bundlinjen,« siger han.

BRANCHENYT
Læs også