Tech

Stor forvirring: Lego vil ikke være en del af kampagnen mod Facebook

Legos annoncestop på de sociale medier bliver koblet direkte sammen med kampagnen #StopHateForProfit. Men selskabet ønsker ikke at optræde på listen. Hvorfor vil Lego ikke svare på.

Legos marketingdirektør, Julia Goldin, har valgt at stoppe al annoncering på sociale medier i juli - men uden at tilslutte sig den kampagne, der har indledt hele balladen. Foto: Tanja Carstens Lund

Lego har ikke tilsluttet sig kampagnen #StopHateForProfit, selv om selskabet nu stopper med at annoncere på sociale medier i en måned.

Det fremgår af listen over deltagerne i kampagnen, der hver dag vokser sig længere og længere. Blandt de seneste navne på listen er medicinalkoncernen Pfizer, softwarehuset SAP og modefabrikanten Puma, der sammen med et par hundrede andre kendte og mindre kendte forretninger forsøger at presse navnlig Facebook til at slette hadefuldt indhold i højere grad end hidtil.

Derfor kunne Danmarks mest værdifulde brand ikke undgå at skrive sig ind i den store bevægelse, da marketingdirektør Julia Goldin onsdag annoncerede Legos træk via en kort meddelelse på selskabets website.

»Vi vil øjeblikkeligt iværksætte en nøje evaluering af de standarder, vi anvender i forbindelse med annoncering og aktiviteter på sociale medier. Imens vi gør det, vil vi holde en pause med alt betalt markedsføring på de globale sociale medier i mindst 30 dage,« skrev Julia Goldin.

Den historie spredte sig i løbet af ganske få timer til alverdens medier, hvor Legos beslutning blev koblet direkte sammen med "Stop Hate For Profit"-kampagnen. Men legetøjsproducenten har altså ikke tilsluttet sig det store felt. Uden at ville oplyse hvorfor.

»Vi har ikke tilsluttet os kampagnen,« lyder det blot fra Legos pressechef, Benjamin Hjorth, som nøjes med at henvise til Julia Goldins annoncering.

»Vi har ikke noget at tilføje på nuværende tidspunkt. Hvis det ændrer sig, skal jeg nok give besked.«

Brandingeksperten Tobias Smidth-Fibiger har af gode grunde svært ved at svare på, hvorfor Lego vælger at være en del af bevægelsen uden officielt at deltage i den - men han har en teori:

»Legos kunder, medarbejdere og partnere har formentlig sympati for, at selskabet vælger at have en holdning til den overordnede problemstilling, hvilket vækker empati og styrker brandet. Hvorfor Lego så ikke vil optræde på listen, ved jeg ikke. Mit bedste bud er, at selskabet ikke vil associeres med nogle af de øvrige selskaber eller med selve kampagnen,« forklarer Tobias Smidth-Fibiger, der er adm. direktør i reklamebureauet McCann Copenhagen.

BRANCHENYT
Læs også