Tech

Utilfreds mobilkunde kræver erstatning for »psykisk pres«

Et fortrudt skifte af mobilselskab efterlod en utilfreds kunde syv dage uden mobilforbindelse og udsatte ham for et »psykisk pres«.

I en ny afgørelse tager Teleankenævnet stilling til, om en mobilkunde har ret til godtgørelse for psykisk pres og tab af vigtige aftaler. Arkivfoto: Jens Dresling.

Et på papiret harmløst skifte fra Oister til Velkommen er endt som en usædvanlig sag for Teleankenævnet, idet en utilfreds mobilkunde kræver »godtgørelse for psykisk pres forårsaget« af Velkommen.

Sagen handler kort om, at den utilfredse mobilkunde får et opkald af Velkommen, som både sælger el og mobilabonnementer.

Det sker i september 2019 – få dage efter at kunden har udfyldt en kontaktformular, som giver Velkommen ret til at kontakte ham med om billig el.

»Under telefonsamtalen blev klager spurgt om mobilabonnement, hvilket resulterede i, at der blev indgået en aftale om levering af el og et mobilabonnement,« forklarer Velkommens advokat overfor ankenævnet.

Aftalen betød, at kunden den 31. oktober 2019 skiftede fra Oister til Velkommen. Men allerede dagen efter meddelte han Velkommen, at han havde fortrudt.

Det blev startskuddet til klagesagen og kravet om godtgørelse for et »psykisk pres forårsagen af indklagede (Velkommen, red.)« samt det forhold, at det afbrudte selskabsskifte efterlod både ham og konen uden mobilforbindelse i syv dage.

Skal man tro den utilfredse mobilkunde, betød situationen bl.a., at han gik glip af »en vigtig aftale med en speciallæge, en aftale med en røntgenklinik og ikke (har) haft kontakt til familien«.

Teleankenævnet fastslår imidlertid, at det ikke er normal praksis, at kunder får erstatning for f.eks. brugt tid og gener i tvister med mobilselskaber.

»Der foreligger ikke særlige omstændigheder, der kan begrunde, at denne sag behandles anderledes,« fastslår nævnet videre.

Den principielle sag ender derfor med, at den utilfredse kunde ikke får den ønskede erstatning.

Til gengæld slipper han for klagegebyret på 175 kr., idet ankenævnet slår fast, at Velkommen har været lidt for kreativ.

Velkommen fik nemlig alene kundens tilladelse til at blive ringet op om billig el og ikke et nyt mobilabonnement. Derfor er kunden overhovedet ikke bundet af aftalen, fastslår nævnet.

Da Oister-kunden reelt aldrig nåede at blive kunde i eller betale noget til Velkommen, får afgørelsen dog ingen praktisk betydning, lyder det.

BRANCHENYT
Læs også