Tech

Utilfreds mobilkunde kræver erstatning for »psykisk pres«

Et fortrudt skifte af mobilselskab efterlod en utilfreds kunde syv dage uden mobilforbindelse og udsatte ham for et »psykisk pres«.

Artiklens øverste billede
I en ny afgørelse tager Teleankenævnet stilling til, om en mobilkunde har ret til godtgørelse for psykisk pres og tab af vigtige aftaler.

Et på papiret harmløst skifte fra Oister til Velkommen er endt som en usædvanlig sag for Teleankenævnet, idet en utilfreds mobilkunde kræver »godtgørelse for psykisk pres forårsaget« af Velkommen.

Sagen handler kort om, at den utilfredse mobilkunde får et opkald af Velkommen, som både sælger el og mobilabonnementer.

Det sker i september 2019 – få dage efter at kunden har udfyldt en kontaktformular, som giver Velkommen ret til at kontakte ham med om billig el.

»Under telefonsamtalen blev klager spurgt om mobilabonnement, hvilket resulterede i, at der blev indgået en aftale om levering af el og et mobilabonnement,« forklarer Velkommens advokat overfor ankenævnet.

Aftalen betød, at kunden den 31. oktober 2019 skiftede fra Oister til Velkommen. Men allerede dagen efter meddelte han Velkommen, at han havde fortrudt.

Det blev startskuddet til klagesagen og kravet om godtgørelse for et »psykisk pres forårsagen af indklagede (Velkommen, red.)« samt det forhold, at det afbrudte selskabsskifte efterlod både ham og konen uden mobilforbindelse i syv dage.

Skal man tro den utilfredse mobilkunde, betød situationen bl.a., at han gik glip af »en vigtig aftale med en speciallæge, en aftale med en røntgenklinik og ikke (har) haft kontakt til familien«.

Teleankenævnet fastslår imidlertid, at det ikke er normal praksis, at kunder får erstatning for f.eks. brugt tid og gener i tvister med mobilselskaber.

»Der foreligger ikke særlige omstændigheder, der kan begrunde, at denne sag behandles anderledes,« fastslår nævnet videre.

Den principielle sag ender derfor med, at den utilfredse kunde ikke får den ønskede erstatning.

Til gengæld slipper han for klagegebyret på 175 kr., idet ankenævnet slår fast, at Velkommen har været lidt for kreativ.

Velkommen fik nemlig alene kundens tilladelse til at blive ringet op om billig el og ikke et nyt mobilabonnement. Derfor er kunden overhovedet ikke bundet af aftalen, fastslår nævnet.

Da Oister-kunden reelt aldrig nåede at blive kunde i eller betale noget til Velkommen, får afgørelsen dog ingen praktisk betydning, lyder det.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.