Tech

Danske Dixa rejser 660 mio. kr. fra amerikansk kæmpefond

De 200 ansatte hos Dixa får nu et rygstød på 660 mio. kr. i en ny investorrunde. Pengene skal bruges til at erobre USA med selskabets produkt til kundeservice – med et danskfødt techselskab som skarp konkurrent.

Dixa blev stiftet i 2015 og skal nu i gang med det store, globale gennembrud. Fra venstre: Mads Fosselius (adm. direktør), Jakob Nederby Nielsen (teknisk direktør) og Krisztian Tabori (leder af custumer experience incubation). Foto: Dixa

Det var egentlig ikke nødvendigt at rejse penge nu, for Dixa hentede 225 mio. kr. sidste år. Men da muligheden viste sig for en investering fra storfonden General Atlantic, gav det god mening at sige ja.

Resultatet er en ny kapitalrunde på 660 mio. kr., som det seks år gamle techselskab nu kan lune sig ved. Og ikke mindst kan al den ekstra brændstof i tanken sætte voldsom fart på den planlagte ekspansion, hvor Dixa tager kampen op mod nogle gamle kæmper på markedet.

»Vi er rigtig glade og stolte. Det er et stort beløb og nogle store amerikanske muskler, de kommer med. Der er masser af penge derude, men det vigtigste er, at man får den rigtige partner, og nu kom de og bankede på,« siger Mads Fosselius, adm. direktør for Dixa og en af de fire stiftere af selskabet.

Dixas produkt er en platform til kundeservice, hvor alle henvendelser bliver samlet i ét flow, uanset om en kunde skiftevis ringer og skriver via Facebooks Messenger. Det er et opgør med de systemer, som er bygget op omkring e-mails som den vigtigste måde at kommunikere på. Nu, hvor kunderne henvender sig gennem alverdens forskellige kanaler, tynger den arv hos de store konkurrenter, lyder analysen hos Dixa.

»I dag bruger mange virksomheder 3-4-5 forskellige systemer for at få det hele med. Det giver ingen mening. Vi har bygget noget nyt op, fuldstændig fra scratch, og så er vi gået ud og har udfordret en industri på 100 mia. dollars med nogle kæmpestore spillere som Cisco og Salesforce og Zendesk,« siger Mads Fosselius.

Det er et stort beløb og nogle store amerikanske muskler, de kommer med.

Mads Fosselius, Dixa

Netop Zendesk er interessant med danske øjne, for selskabet blev født i København i 2007 og var dengang det nye, hotte inden for kundeservice.

Siden rykkede Zendesks danske ledelse til USA, blev børsnoteret og har nu over 4.000 ansatte og en milliardomsætning i dollars. Men Dixa er begyndt at tage kunder fra Zendesk, fortæller Mads Fosselius.

»De er en respekteret konkurrent, som er dygtige, men 10 år er lang tid i denne branche. Vi får rigtig mange kunder, som skifter væk fra Zendesk,« siger han.

Dixa
  • Grundlagt i 2015 af Mads Fosselius, Jacob Vous Petersen, Krisztian Tabori og Jakob Nederby Nielsen.
  • Har siden rejst knap en milliard kroner fra investorer, senest 660 mio. kr.
  • Blandt investorerne er amerikanske General Atlantic, tyske Project A Ventures, britiske Notion Capital og danske Seed Capital.
  • Cirka 200 ansatte, de fleste i Danmark, men også kontorer i London, New York, Berlin, Kiev, Tel Aviv og Melbourne.
  • Hovedproduktet er en platform til kundeservice, som blev lanceret bredt i 2018.
  • Kunder i de store markeder i Europa, og siden april også til stede på det amerikanske marked.
  • Konceptet er at rumme alle former for kommunikation mellem en virksomhed og en kunde. Alle henvendelser fra samme kunde bliver dermed samlet og så vidt muligt altid behandlet af samme kundeservice-medarbejder.
  • Det handler ikke kun om forskellige beskedtjenester, men i fremtiden også mere bredt som at have integreret kundeservice i apps og spil. For eksempel en Netflix-app på et smart-tv.

Den nye kapitalrunde har amerikanske General Atlantic som hovedinvestor, og så er en række af de tidligere investorer også gået med. Samlet er der gennem årene skudt næsten en milliard kroner ind i Dixa. Blandt de første investorer var it-rigmanden Preben Damgaard, som blev bestyrelsesformand for Dixa.

»Jeg kendte Mads fra tidligere, hvor vi solgte et selskab sammen, og jeg havde rigtig gode erfaringer med ham. Og så var det en interessant, ny tilgang til kundeservice, de havde. Det gjorde, at jeg turde smide modige penge i Dixa dengang,« siger Preben Damgaard.

Siden er alting gået den rigtige vej for Dixa, lyder hans vurdering.

»Det er gået over al forventning. Dixa har vist, at det ikke kun fungerer på tegnebrættet, men også i den virkelige verden. Nu er der virksomheder med op til 30.000 medarbejdere, der anvender Dixas system,« siger Preben Damgaard.

Hos den nye investor, General Atlantic, glæder man sig til at hjælpe Dixa med vækst på det store amerikanske marked.

»Mads og Dixa-teamet trækker på en dyb forståelse af kundeserviceaktiviteter og kommer med en frisk, fremtidssikret tilgang til kundeoplevelsen. Vi ser frem til at samarbejde med virksomheden med henblik på at fremskynde dens ekspansion i Nordamerika og vækst internationalt set,« siger Tom Hussey, direktør for General Atlantics teknologisektor med fokus på forretningssoftware, i en skriftlig kommentar.

Omsætningen holder Dixa hemmelig, men den bliver cirka fordoblet hvert år, og indenfor fem år vil den være stor nok til, at Dixa kan gå på børsen i USA, lyder forventningen fra Mads Fosselius.

»Kutymen siger, at man skal omsætte for 75-100 mio. dollars, hvis man skal børsnoteres, og det når vi i hvert fald inden for tre til fem år, hvis man skal sige det lidt forsigtigt,« siger han.

Her og nu skal den store pose penge bruges til at sætte fut i vokseværket, blandt andet med fuld skrue på produktudvikling gennem en firedobling af udviklingsteamet på halvandet år – fra 75 til 300 softwareudviklere og produktfolk.

Samlet vil Dixa vokse fra 200 til 500 ansatte, både i Danmark og i de nu seks kontorer i udlandet. Forventningen er, at det amerikanske marked med tiden bliver det største for Dixa.

»Det er årsagen til, at General Atlantic går ind med så stor en investering nu. Det skal understøtte vores satsning på det amerikanske marked, udover at vi skal vokse globalt,« siger han.

Læs også