Tech

Alka Mobil jagter 200.000 nye kunder: Klar med Plenti-løsning - bare billigere

Alka Mobil skruer op for kundejagten med en mobilpakke, som i 2017 gjorde Plenti til så stor en succes, at TDC valgte at opsluge selskabet og lægge slagtilbuddet i graven.

Frederik Søgaard, adm. direktør i Alka Forsikring, kalder et nyt udspil fra forsikringsselskabets mobilselskab for en gamechanger for mobilmarkedet. Foto: Alka/PR.

Alka Mobil blæser til totalkrig på mobilmarkedet. Efter otte måneder på markedet sender mobilopkomlingen mandag en ultimativ mobilpakke på markedet med fri tale og fri forbrug af data i Danmark til 99 kr. om måneden.

Alka Mobil-udspil
  • Forsikringsselskabet Alka slog i marts dørene op til Alka Mobil som et nyt tilbud til selskabets forsikringskunder og medlemmer af de fagforbund, som Alka samarbejder med.
  • Ifølge Alka kan 2,6 mio. danskerne i dag gøre brug af Alka Mobil-tilbuddene.
  • Alka Mobil gik i luften med et tilbud om fri tale og 7 gigabyte (GB) data i Danmark til 59 kr. om måneden.
  • Nyeste tilbud er et alt i et-tilbud med fri tale, sms, mms og fri data for 99 kr. om måneden. For 30 kr. kan tilkøbes 30 GB til brug i udlandet, så prisen – mens man er i udlandet – kommer op på 129 kr. om måneden.
  • Til sammenligning skilter Yousee med en tilsvarende løsning inkl. 20 GB i udlandet for 299 kr. om måneden, Telenor-løsningen - også med 20 GB i udlandet - koster 249 kr. Det samme tager Telia, mens 3 skilter med en all inclusive-pakke med 25 GB i udlandet for 250 kr. om måneden.
  • Blandt lavprisudbyderne tager CBB 179 kr. for fri tale og fri data og 15 GB i udlandet. Samme tilbud har Telia-ejede Call Me, mens 3’s lavprisudbyder Oister har en normalpris på 159 kr. for all inclusive-pakken med 12 GB i udlandet.

»Vi sætter turbo på Alka Mobil med det her abonnement, som vi ser som en gamechanger for hele markedet. Målet er at få 200.000 mobilkunder over tid,« siger Frederik Søgaard, topchef i Alka Forsikring og bestyrelsesformand i Alka Mobil.

Udbydere som TDC-ejede Yousee, Telia, 3 og Telenor jubler næppe over det nye tiltag fra Alka Mobil.

Alka Mobils pris er således under det halve af prisen for de fire mobilkæmpers all inclusive-pakke, og knap 20 pct. under prisen på en tilsvarende løsning fra det tidligere mobilselskab Plenti, som i perioden 2015-2017 formåede at kapre ca. 90.000 mobilkunder med sin aggressive prispolitik, inden TDC opslugte selskabet for 74 mio. kr.

Selv om man enten skal være forsikringskunde i Alka eller medlem af et af de 17 fagforbund, som Alka samarbejder med, kan 2,6 mio. danskere i dag blive kunde i mobilopkomlingen.

Når der ikke er nogen, som presser priserne, så går priserne over tid op.

Frederik Søgaard, adm. direktør i Alka Forsikring og bestyrelsesformand i Alka Mobil

Det er så stor en andel af mobilmarkedet, at teleekspert John Strand ikke er i tvivl om, at det nye udspil vil presse mobilpriserne i markedet.

»Der er ingen tvivl om, at Alka Mobil kan vinde kunder på det her,« siger John Strand, adm. direktør i Strand Consult.

Frederik Søgaard, der bl.a. har en fortid som privatkundedirektør i TDC, fortæller, at Alka Mobil i dag har 17.000 kunder.

Kunderne er fortrinsvis kapret fra TDC og Telenor, og han er overbevist om, at det nye udspil vil speede kundetilstrømningen op. Ikke mindst fordi mobilpriser har det med at stige, når konkurrencen står stille, lyder det.

»Når der ikke er nogen, som presser priserne, så går priserne over tid op. Det er også det, som vi har været vidne til på mobilmarkedet, siden Plenti blev opkøbt af TDC,« siger Frederik Søgaard.

Alka Mobil gik i luften i marts med et tilbud om fri tale og 7 gigabyte (GB) data for 59 kr. om måneden.

Læs også
Top job