Serier

To nye gigant-lovpakker fra EU skal tæmme techgiganterne – men ét sted møder Vestager massiv dansk kritik

Der bliver sat massivt ind mod techgiganternes magt og mangler med et hav af nye regler fra EU. Men et af de helt store ønsker fra dansk detailhandel er blevet afvist af Margrethe Vestager og EU-Kommissionen.

Tech-giganterne skal tæmmes
Det er en »total falliterklæring«, at man ikke tager et opgør med alle de varer, som bliver solgt online ind i Europa uden om alle sikkerhedskrav, mener Jacob Risgaard. Han er medejer af Coolshop og dermed i konkurrence med blandt andet Amazon. Foto: Carsten Snejbjerg

Den danske EU-kommissær Margrethe Vestager er blevet kendt verden over som techselskabernes skræk, og nu er hun på vej med ny lovgivning, som gør det muligt at slå endnu hårdere ned på de især amerikanske techgiganter.

Men Margrethe Vestager bliver denne gang beskyldt for at være for blød over for især Amazon og kinesiske selskaber som Wish. Kritikken kommer både fra Europa-Parlamentet, danske detailkæder og fra den danske regering.

Et af de store ønsker til regulering i de nye lovpakker bliver nemlig ikke til noget, selv om det har været et bredt ønske i europæisk erhvervsliv: en stopklods for de varer, som forbrugerne kan købe på for eksempel Amazon og Wish, uden at de lever op til EU’s mange krav om sikkerhed og kemikalier.

»Det har været totalt umuligt at komme igennem med hos Margrethe Vestager og kommissionen. Det har været en af de store diskussioner, men hun ville ikke ind og røre det,« siger Christel Schaldemose, medlem af Europa-Parlamentet for Socialdemokratiet og hovedforhandler på lovpakken Digital Services Act, den ene af de to nye lovpakker.

DMA og DSA – to tech-lovpakker fra EU
  • EU barsler med to meget store lovpakker, der på en lang række områder vil regulere tech-branchen, men først og fremmest de største techselskaber, der i dag er meget dominerende.
  • Digital Markets Act (DMA) og Digital Services Act (DSA) går ind og afløser regulering, som er over 20 år gammel, og vil opstille mange nye krav, der skal tæmme techgiganterne. For eksempel med et forbud mod målrettede reklamer til børn, krav om åbenhed om algoritmerne bag tjenesterne og mulighed for kundeservice, hvis f.eks. et opslag på Facebook bliver fjernet af Facebook.
  • Europa-Parlamentet har netop godkendt lovforslaget til Digital Services Act, mens Digital Markets Act blev godkendt i december. Dermed har både EU-Kommissionen og Europa-Parlamentet godkendt forslaget. Det næste cirka halve år følger forhandlinger med Ministerrådet.
  • Lovene forventes at blive vedtaget til sommer og træde i kraft cirka ét år senere, da der skal være tid til tilpasning.

Problemet med den manglende regulering er, at man som europæisk virksomhed har en række ekstra omkostninger til at sikre, at alle EU-regler bliver fulgt, mens en udenlandsk gigant kan sælge hvad som helst uden kontrol.

»Det er ikke fair og lige konkurrence. Vi er stillet meget forskelligt, for jeg skal leve op til nogle meget strenge krav. Men hvis man køber fra Amazon, er det nogle helt andre regler. Det forstår jeg simpelthen ikke,« siger Marianne Lyngby Pedersen, topchef for Indeks Retail, der driver Legekæden og Bog & Idé.

Samme toner kommer fra Jacob Risgaard, der er kendt som en af ”løverne” i DR-programmet Løvens Hule og er medejer af koncernen bag netbutikken Coolshop.

»Jeg synes, det er en total falliterklæring, at man kaster håndklædet i ringen og siger, at man ikke kan kontrollere det. Når man tjener penge på at sælge et produkt videre, er det kun rimeligt, at man også bliver stillet til ansvar for de produkter,« siger han.

Hos erhvervsorganisationen Dansk Erhverv har man i over to år arbejdet for at få sidestillet de internationale onlinemarkedspladser med traditionelle virksomheder i de kommende lovpakker – men uden held.

»Det er et kæmpestort problem. Det kan ikke passe, at der i en så digitaliseret verden skal være forskel på, om man er fysisk importør eller digital importør. Vi må få rettet op på den ulighed,« siger Betina Schiønning, chefkonsulent hos Dansk Erhverv.

Margrethe Vestager forklarer EU-Kommissionens holdning med, at det skal være muligt at være en platform, som formidler kontakten mellem køber og sælger, uden at stå med hele ansvaret. Også hvis man er Amazon.

Til gengæld bliver der strammet op på kravene til den faktiske sælger, men også til Amazon og de andre platforme.

»Jeg tror, alle er enige om problemstillingen. At man som forbruger skal have et sted at gå hen, hvis det er en forfalskning, eller der er farlige stoffer i, eller der er fejl og mangler. Vi foreslår det løst ved, at man som platform skal vide, hvad det er for nogle forretninger, der bruger ens platform. Og at det er nogle, der har en service, hvor man kan håndhæve sine forbrugerrettigheder,« siger den danske kommissær.

Der bliver også lagt nogle yderligere krav ind over for onlinehandelspladser som Amazon og Wish i det nuværende lovforslag. De bliver nemlig pålagt selv at holde øje med de varer, som er til salg, og gennem stikprøver forsøge at luge ud i kopivarer og ulovlige produkter.

Digital Services Act og Digital Markets Act er nu forhandlet færdig mellem EU-Kommissionen og Europa-Parlamentet og skal det næste halve år endelig godkendes i forhandlinger med Ministerrådet, altså de 27 medlemslandes regeringer. Derefter forventes der at blive lagt måske et års tid ind til omstilling, så reglerne altså kan træde i kraft omkring sommeren 2023.

Læs også
Top job