Hundredtusinder af Yousee-kunder står overfor en prislussing
Danmarks største teleforretning har netop varskoet hundredtusinder af fastnetkunder, at den månedlige regning vokser 20 kr.
Hundredtusinder af Yousee-kunder skal fra sommer dykke dybere i lommerne, når telefonregningen skal betales.
Mens indædt krig om mobil- og bredbåndskunder betyder et konstant pres på priserne, vil Nuuday-ejede Yousee, der frem til årsskiftet var kronjuvelen i TDC-koncernen, hæve prisen for selskabets fastnetkunder med 20 kr. om måneden svarende til et prishop på 12 pct.
»Den 1. juli 2022 justerer vi priserne på dine fastnetabonnementer, hvilket skyldes øgede omkostninger til vores leverandør,« forklarer Yousee-ledelsen om prisstigningen.
Det sker i et varslingsbrev til selskabets hundredtusinder af privatkunder med en kabelkoblet fastnettelefon.
Hidtil har kunderne betalt 164 kr. om måneden. Fremover kommer regningen til at lyde på 184 kr.
Mens den årlige ekstraregning til Yousees fastnetkunder lyder på 240 kr., gemmer stigningen ultimativt på en millionstor gevinst for de tre danske pensionsgiganter ATP, PFA og PKA samt den australske investeringsbank Macquarie, der i foråret 2018 købte det daværende TDC Group for knap 41 mia. kr.
Den 1. juli 2022 justerer vi priserne på dine fastnetabonnementer, hvilket skyldes øgede omkostninger til vores leverandør.
Siden har de nye ejere splittet TDC-koncernen op i infrastrukturselskabet TDC Net og Nuuday-forretningen, der tæller de tidligere TDC-selskaber Yousee, Telmore, Eesy, Youtv, Hiper, Relatel og TDC Erhverv.
Et kig på kundetallene viser, at mens TDC i foråret 2018 havde i alt 609.000 fastnetkunder, var tallet med udgangen af 2021 dykket til 399.000 svarende til en kundeblødning på 34 pct. Af de 399.000 fastnetbrugere er de 285.000 privatkunder hjemmehørende i Yousee-forretningen.
Den varslede stigning på 240 kr. pr. Yousee-kunde vil sikre Nuuday - og ultimativt de fire ejere - ekstra 68 mio. kr. i kassen om året.
Mens Yousees gamle fastnetkunder står til et prishop fra den 1. juli, hævede Yousee allerede den 1. januar priserne for selskabets knap en mio. tv-kunder med op mod 40 kr. om måneden.
Det er langt fra første gang, at telegigantens tv-kunder rammes af prisstigninger. Til gengæld har der været ro om fastnetkundernes priser i flere år, efter at det daværende TDC i juli 2014 hævede det månedlige abonnement med 22 pct. – 30 kr. – til 164 kr.
Dengang forklarede TDC-ledelsen stigningen med, at der bliver færre og færre fastnetkunder, hvorfor »der bliver færre kunder til at betale de samlede omkostninger. Og så stiger prisen,« lød det fra daværende TDC-privatkundedirektør Frederik Sjørslev Søgaard.
Frederik Sjørslev Søgaard var efterfølgende adm. direktør i forsikringsselskabet Alka, hvor han bl.a. stod bag lanceringen af Alka Mobil i et forsøg på at fravriste Nuuday-selskaber som Yousee, Telmore og Eesy både mobil- og fastnetkunder. I dag er den tidligere Frederik Sjørslev Søgaard direktør i Tryg.