Tech

Sådan sladrer nye biler om deres ejere

Det bekymrer FDM, at bilejerne ikke kan vide sig sikre på, hvor deres data ender.

Artiklens øverste billede
De europæiske bilistorganisationer ønsker, at bilejerne får ejerskab over deres egne kørselsdata.

Når du kører rundt i en højteknologisk computer på fire hjul, kan du nok godt regne med, at producenten følger med i dit kørselsmønster.

FDM har tidligere kritiseret, at moderne biler registrerer en lang række informationer, som sendes videre til bilproducenten, uden at ejeren af bilen nødvendigvis har givet samtykke. Nu har FDM's tyske søsterorganisation Adac undersøgt, hvor mange og hvilke data det egentlig drejer sig om.

Organisationen har set nærmere på en Mercedes-Benz B-klasse med et me connect-system samt elbilen Renault Zoe, skriver FDM. Undersøgelsen viser bl.a., at modellen fra Mercedes-Benz sender oplysninger om bilens GPS-position til Stuttgart-producenten hvert 30. sekund.

Derudover sladrer bilen om kørselsmønstret på motorvej og i by, motorens omdrejninger, kilometertal, brændstofforbrug og dæktryk. Den registrerer også, hvor ofte selestrammerne bliver aktiveret ved hårde opbremsninger.

For Renault-modellen gælder det, at producenten modtager information om GPS-positionen hver halve time. Bilen videresender også viden om batteriets stand og forbrug.

Undersøgelsen får atter FDM til at råbe vagt i gevær. Sammen med andre europæiske bilklubber prædiker FDM for lovgivning på området, som kan sikre bilisterne retten til deres egne data.

»Resultatet af undersøgelsen af de to biler kommer ikke bag på os. Tværtimod understreger den blot endnu en gang behovet for dels en større gennemsigtighed omkring, hvilke data bilerne registrer om os, dels en bedre forbrugerbeskyttelse på området. Ikke mindst fordi det i dag typisk sker, uden at forbrugerne er bevidste om og har indsigt i mængden af data, som biler sender videre, og fordi problemet vil stige markant i nær fremtid,« siger afdelingschef i FDM, Torben Lund Kudsk, i en pressemeddelelse.

FDM frygter bl.a., at det bliver en dyr affære for forbrugeren, hvis en mekaniker modsætter sig at lade en skade gå under garantien, fordi hun kan se, at bilen har kørt i for høje omdrejninger. FDM fortæller mere om problemstillingerne i videoen herunder.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.