Tech

BMW kan huske, hvordan du har kørt - og har sladret til domstol

Det rejser ny debat om, hvordan bilproducenterne kan bruge de data, der indsamles af bilerne.

Artiklens øverste billede
BMW og Sixt står bag dele- og bybilskonceptet DriveNow. Foto: BMW

En tysk dødsulykke, hvor en cyklist blev dræbt efter at være blevet ramt af en bil, har skabt ny debat om, hvem der ejer de data, der indsamles i moderne biler - og hvordan disse data bruges.

I forbindelse med retsbehandlingen af dødsulykken ved retten i Köln har den tyske bilproducent nemlig udleveret data, der præcist beskriver hvor og hvordan bilisten kørte op til ulykken. Dermed kunne politiet lave en såkaldt bevægelsesprofil. Bilisten blev på grund af ulykken idømt en straf på 33 måneders fængsel.

Bilen tilhørte delebilstjenesten DriveNow, som BMW driver i et samarbejde med udlejningsselskabet Sixt. Ifølge det tyske Manager Magazin havde BMW i første omgang undladt at reagere på anklagemyndighedens ønske om at få data fra bilen udleveret.

Dataene blev først udleveret efter en ny anmodning otte måneder efter dødsulykken, og så kunne anklagemyndigheden bruge informationerne til at fastlægge bilistens nøjagtige rute og bilens hastighed.

En talsmand for retten har over for Manager Magazin bekræftet, at de præcise data stammede fra bilen, som politiet havde beslaglagt umiddelbart efter ulykken.

Nu spørger kritikere så, hvorfor BMW har gemt så udførlige data om bilernes færden. DriveNow fortæller til det tyske medie, at man ikke gemmer data over bilernes præcise ruter og hastigheder. Drive Now oplyser, at man kun gemmer oplysninger om start og slutmål for køreturene.

BMW har med henvisning til personlige oplysninger afvist at kommentere sagen.

En ekspert i databeskyttelse giver over for det tyske medie udtryk for, at brugen af en bevægelsesprofil er i strid med tysk lovgivning. Det kan kun ske med, hvis den pågældende person giver tilladelse til det, lyder vurderingen.

Herhjemme har bilistorganisationen FDM - sammen med andre europæiske bilistklubber - forlangt at lovgivningen indrettes, så den beskytter persondata. Klubberne forlanger også, og bilproducenterne præcist skal oplyse, hvilke data de indsamler - og hvorfor.

Finans Briefing giver dig hver dag alle de mest interessante nyheder, eksklusivt udvalgt af vore redaktører og leveret til din indbakke. Tilmeld dig her og styrk overblikket.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.