Dette er en kommentar: FINANS bringer løbende kommentarer fra specialister og meningsdannere. Alle kommentarer er udtryk for den pågældende skribents egen holdning.
Debat

Jeg glæder mig til at arbejde sammen med generation Z

Siden oldtiden har voksne ment, at generationen efter dem var uduelige og dovne. Og hver generation har i egen optik haft ret, mens deres forældre tog fejl.

Paul Clark, europæisk chef, Poly

Siden oldtiden har voksne ment, at generationen efter dem var uduelige og dovne. Og hver generation har i egen optik haft ret, mens deres forældre tog fejl.

De skarpe linjer mellem generationer er igen blevet tydelige det seneste år, hvor den yngste generation har sat dagsordenen. Generation Z (født ca. 1995-2010) har sat ild i debatten, særligt på klimaområdet.

Man kan mene, hvad man vil, om deres metoder og den ofte sort-hvide debat. Men det er en generation, der bekymrer sig om problemer, vi ældre generationer ikke har kunnet løse.

Blandt mine jævnaldrende ser jeg hyppigt kritik af Gen Z, og det har fået mig til at tænke over, hvordan de bliver som kolleger. De er så småt blevet en del af arbejdsstyrken (de ældste er 24-25 år gamle), men det er først i de næste år, at majoriteten afslutter deres uddannelse og møder virksomheder verden over.

Hvad kan vi forvente af dem? Kommer praktikanter og juniormedarbejdere til at møde os med korslagte arme og en attitude, der udstråler, at vi er håbløst gammeldags? Formentlig ikke mere, end vi selv gjorde.

Vi, der hverken spiller Fortnite, optager videoer på TikTok eller ‘Flosser’, oplever det som aparte, at generationen gladeligt betaler for nye farver til våben i Counter-Strike eller følger mere med i e-sport end klassisk sport.

Men det er ikke uimponerende, hvad den unge generation har gjort i dens korte levetid. Det seneste år har fredagsstrejker for klimaet og andre metoder til at få miljøet på dagsordenen bevist stor dedikation. Hvis den samme tilgang overføres til deres arbejde, bliver de ekstremt dedikerede medarbejdere. På godt og ondt.

For ligesom vi har set med generation Y, har jeg en formodning om, at det også betyder, at de vil kræve meget af ledere og arbejdspladser. De vil motiveres, roses og kritiseres – for de er vant til respons. Hvis de ikke får respons, rykker de videre.

Min forventning er, at de som medarbejdere vil gå langt for at løse virksomhedernes problemer, hvis de kan motiveres. Jeg har også en formodning om, at de vil have nultolerance over for kontraintuitive intranet og andre tekniske løsninger, der kan plage virksomheder. De er vant til digitale kanaler, der fungerer. Teknologien skal være plug & play i stedet for afhængig af opkald til IT.

Et af vores fremmeste formål i Poly er at gøre det muligt for ansatte at fordybe sig. Det lyder nemt, men storrumskontorer kan være et uoptimalt miljø til fokuseret arbejde på grund af støj fra kolleger, telefonopkald og andre ting, der kan distrahere.

Når Generation Z nærmest er vokset op med en smartphone som sut, vil de så være endnu lettere at forstyrre end os andre? Vil de have tabt evnen til fordybelse? Det har jeg svært ved at se.

En undersøgelse, Future Workplace har gennemført for Poly, viser, at 52 pct. af ansatte fra Generation Z føler sig mest produktive, når de arbejder i miljøer med baggrundsstøj eller taler med andre. Det forholder sig anderledes for Baby Boomer-generationen, hvor 60 pct. siger, at de er mest produktiv i stille miljøer.

Samtidig viser undersøgelsen, af 55 pct. af Generation Z og 56 pct. af Millennials foretrækker åbne kontorer sammenlignet med 47 pct. af Gen X og 38 pct. af Baby Boomers.

Det tyder på, at yngre ansatte enten er bedre til at acceptere de forstyrrelser, der kan være i åbne kontorer – eller at de har et meget veludviklet filter, der gør det muligt for dem at arbejde, selvom der er masser af forstyrrelser.

Modsat forventningen til en generation vokset op på internettet og Facebook er de faktisk ret gode til at mødes i den fysiske verden og vise deres utilfredshed med tingenes tilstand.

De har set, at de kan få omverdenen til at lytte. De har en tro på at forandre det bestående, som vi ældre generationer måske godt kan lade os inspirere af.

Hvis man kombinerer det med det faktum, at de er vokset op med internettet som et grundvilkår og sociale medier og diverse devices som naturlige legepladser og værktøjer, så har de andre forudsætninger.

Det er naivt at tro, at de alle kan kode eller automatisk forstår teknikken bedre end os andre, fordi de har brugt brugergrænsefladen som børn. Men det er samtidig naivt at tro, at de med de mange flere timer med computere og devices i barndom og ungdom ikke har samlet en viden eller anderledes tilgang op end vi.

Jeg tror på, at kombinationen af ambition, forandringsparathed og digital fingerspidsfornemmelse vil få Generation Z til at gøre tingene på måder, vi ikke har set før på arbejdspladsen.

I arbejdsstyrken ser vi allerede tendenser til, at arbejde i faldende grad foregår i kontorstolen. Det foregår i stedet et væld af steder bundet sammen af kommunikationsteknologi. Kombinationen af forbedret teknologi og større bevidsthed om klimapåvirkning vil formentlig have den afledte effekt, at antallet af forretningsrejser vil falde drastisk, samtidig med at køreturen til kontoret formentlig også vil blive sparet væk flere dage om ugen.

Jeg er ikke pessimistisk over udsigten til medarbejdere fra Generation Z. De vil ligesom tidligere generationer have særkender og til tider synes, at vi ældre er åndssvage. Men sådan har det altid været.

De er en generation med stor tro på sig selv vokset op midt i en teknologisk eksplosion, og jeg glæder mig til at opleve dem på arbejdspladsen.

Paul Clark

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.