Debat

Værtskab og service ramte bunden, da min datter og jeg fejrede fødselsdag på restaurant

Det gastronomiske niveau er højt på mange af landets restauranter. Men det er værtskabet og servicen langt fra altid. Det bevidnede jeg desværre selv i lørdags, da både min datter jeg havde fødselsdag og ville fejre dagen på en restaurant.

Danskerne spiser mere ude end nogensinde, og der er stjerneregn over de danske kokke. Madglæden har smittet snart sagt alle byer og regioner i Danmark, og det er nemt at få både god og billig mad. Det glæder jeg mig over.

Med tanke på succeserne på madfronten kunne man jo tro, at evnen til at være en god vært og yde en virkelig god service per automatik følger med. Hvorfor? Jo, for hvis man er i konkurrence med mange dygtige virksomheder i en branche, må man se på, hvordan man kan skille sig ud på andet end kerneydelsen. I restauranternes tilfælde er kerneydelsen maden – og drikkevarerne. Og værtskab og service er den faktor, som restauranterne for alvor kan differentiere sig på. Det har alle bare ikke opdaget, overhovedet.

»Hvis der er en særlig anledning til jeres besøg, så fortæl os om det her«. Sådan cirka stod der i restaurantens bookingmodul, da jeg reserverede bord til datter Maries og min fødselsdagsmiddag i lørdags. Jeg fik Marie i fødselsdagsgave på min 36 års fødselsdag og i lørdags blev Marie 21, så det var en fin anledning til at komme ud at spise sammen. »Vi fejrer 78 års fødselsdag« skrev jeg i bookingmodulet.

Med reservationen in mente var jeg lidt spændt på, hvad de så ville bruge den særlige information til. Ikke ret meget, viste det sig.

Jo, der stod skam et flag på bordet, da vi kom. Det var til gengæld også dét.

Ingen af de seks-syv tjenere, som passerede vores bord i løbet af aftenen, spurgte »hvem har fødselsdag, hvem bliver 78?«, eller »hvad fejrer vi i dag?«. Det var som om flaget var usynligt, ja, som om vi også var usynlige i lange perioder, hvor vi forsøgte med tegn og fagter, at fange en af de tjenere, der passerede vores bord.

Se, vi klarede selv at skabe en fest, og derfor blev aftenen dejlig. Oplevelsen på restauranten var derimod, i bedste fald, »fin nok«. Og »fin nok« er der som bekendt så meget, der er. »Fint nok« er ikke godt nok til at skabe loyale kunder, der køber mere, end de kom for, og som anbefaler deres venner at blive kunder.

Holdet på restauranten kunne have ydet deres beskedne bidrag til at gøre oplevelsen »fantastisk«, hvis de havde haft blot den mindste interesse i vores lille selskab. Men i deres øjne var vi ikke til fødselsdagsfest – vi var bare gæster som alle de andre, der heller ikke så ud til at få den store opmærksomhed.

Vi var på restauranten for første gang. Det var en test. Ovenikøbet fandt vi ud af, da vi fik regningen, at der åbenbart var halv pris på maden i februar. Der var bare ingen, der fortalte os om det, da vi kom. Igen tænker jeg, at det ville give gæster anledning til at bestille andet eller mere, end de havde tænkt sig.

Den mulighed greb de heller ikke! Min datter spurgte en tjener, hvad “dagens middag” fra kortet mon var. Han havde ingen ide, men lovede at spørge nogen. Ved 19-tiden i en pæn restaurant burde det vel være kendt stof for de fleste tjenere at vide, hvad ”dagens middag” er?

De kunne have haft en bestillingsmulighed, der hed »Det er første gang, vi besøger jer«. Med den tjekket af, ville restauranten vide, at vi skulle inviteres ekstra godt indenfor i deres univers. Uden den tjekket af, ville de vide, at vi var stamgæster, og derfor kunne gøre et nummer ud af, at vi kom tilbage.

De kunne have budt os hjerteligt velkommen, spurgt til flaget og fødselarerne og fortalt os om restaurant, koncept og menu-muligheder, nu da de opdagede at vi ikke har været der før.

Så kunne de have hvisket til hinanden “Marie og far har fødselsdag med bord 6”, så alle de medarbejdere, der passerede eller kom til vores bord i løbet af aftenen, kunne ønske os tillykke, og give os den særlige fornemmelse af at have valgt at fejre aftenen hos netop dem. De kunne have sprøjtet et par chokoladeflag på desserttallerkenen, eller tegnet et flag på regningen med et “dejligt, at I ville fejre dagen hos os - tillykke!” på regningen.

De missede fuldstændigt at skabe en personlig relation med os, og det er vigtigere end nogensinde i en dansk restaurationsbranche, hvor maden som regel smager fantastisk, men hvor værtskabet og servicen langt fra altid er det.

BRANCHENYT
Læs også