Serier
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

BREAKING

Kom så, leder: Det er afgørende at være synlig i en usynlig periode

Midt i nedlukningen af Danmark og opstarten af titusindvis af hjemmekontorer landet over, er nærværende ledelse en vigtigere disciplin end nogensinde – også selvom distancen udfordrer.

Corona rammer verden

Lige nu sidder rigtig mange medarbejdere på hjemmekontoret og bokser med svære spørgsmål, frygt og usikkerhed. Uvished for fremtiden, for jobsikkerheden og for virksomhedens økonomiske situation.

Vi bombarderes alle sammen med nyhedsopdateringer på timebasis om nedlukninger, massefyringer og et aktiemarked i frit fald. Og selvom vi ikke kan rykke ved hverken virusspredning eller de store markedskræfter, vil den måde, vi som virksomhedsejere og ledere fører an på blive afgørende for, hvordan vores medarbejdere tackler krisen.

Som ejerleder er situationen mildest talt udfordrende. Alle kæmper med næb og klør for at holde forretningen oven vande, og det giver skyklapper på i en tid, hvor vi skal evne at hæve blikket. For lige så svær situationen er for os med hånden på kogepladen, lige så angstprovokerende er den for medarbejderne uden for indercirklen. Uvisheden ved ikke at vide, hvad der sker i morgen.

Det er afgørende, at du som leder gør alt, hvad du kan, for at være synlig i en usynlig tid. Åben og nærværende ledelse bliver alfa og omega – også selvom det er på distancen. Check ind med medarbejderne på videomøder. Imødekom frygten og tvivlen, og del svarene på de svære spørgsmål med alle. Vær nærværende, og tag dig tid til den enkelte. Vær tydelig om kommende tiltag, og husk, at når du føler, at du har kommunikeret for meget – så er du kun ved at være godt i gang.

Hverdagsledelse kan ses som en pseudodisciplin, når alt er fryd og gammen – men lige nu er det essentielt. Den måde, du og dine kolleger i ledelsen håndterer situationen på, vil sætte tydelige spor – positive som negative – og det vil få store konsekvenser for virksomhedens brand, når røgen har lagt sig.

Det er nu, det gælder. Det er nu, du skal være synlig.

BRANCHENYT
Læs også