Serier
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Hep glemte danskere frem: Taknemmelighed bringer os alle langt længere

Alle de mennesker, som tit bliver taget for givet i normale tider, har en afgørende betydning for alles ve og vel. Lad os hylde dem nu og blive ved med det!

Corona rammer verden

Jeg er sikker på, at alle danskere inderst inde både forstår krisens alvor og tager et ansvar for at holde sig selv, deres forretninger og familier godt gående. Vi kan se, at vi håndterer krisen på mange forskellige måder, men jeg har ikke travlt med at dømme bestemte grupper af mennesker, virksomheder eller en bestemt adfærd i disse dage.

Til gengæld synes jeg, at vi alle bør have travlt med at gentænke, hvem og hvad vi tager for givet og i fredstid, som krisetid tit glemmer at vise taknemmelighed overfor.

Al den hjælp, der kommer fra regeringens side i disse dage vidner om, at vi har et stort overskud i vores fælles system, i vores samfund. Og al den hjælp, der kommer fra raske og rørige danskere til knap så raske og rørige danskere, vidner om et stort menneskeligt overskud. At tusinder af mennesker, som har en sundhedsfaglig eller anden relevant faglig baggrund, vælger at melde sig til tjeneste, vidner om et ekstraordinært fagligt overskud.

Det ironiske er, at mange af de mennesker, mange af de medarbejdere, som i så mange tilfælde tages for givet, både skal finde et ekstraordinært menneskeligt overskud frem og holde hovedet ekstraordinært koldt rent fagligt nu.

Det drejer sig om sundhedspersonale over en bred kam. Men så er der alle de andre, som vi måske ikke hører så meget om – hverken i det daglige, i fredstid, men som vi heller ikke hylder nok og hører nok om nu, hvor krisen kradser.

Her tænker jeg på alle de bude, der leverer varer og opretholder logistikken og forsyningslinjerne i samfundet. Alle dem, der reparerer og vedligeholder bygninger og udfører håndværksmæssige opgaver, heraf mange, som er helt og aldeles nødvendige at udføre. Alle de mange butiksansatte, som knokler for at levere en ekstraordinær god service, selvom det indebærer en risiko for at blive smittet af de mennesker, de er i tæt kontakt med og skal servicere.

Alle dem i it- og teleselskaberne, som uden tvivl oplever ekstraordinært pres på netop nettet og telefonlinjerne fra kunder, som har brug for hjælp til at få deres hjemlige og arbejdsmæssige digitale infrastruktur til at fungere. Alle de kokke og køkkensassistenter, som knokler for at hjælpe deres chefer med at omstille forretningerne til take-away-leverance i hidtil uset gear.

Jeg synes det er vigtigt, at vi passer på de mennesker, der passer på os og sikrer forsyninger, der dækker vores behov for næring og varer. Og hvis du et øjeblik tænker over, hvor glad du selv bliver, når nogen værdsætter dit arbejde ved at rose dig, anerkende din indsats, anerkende betydningen af lige netop din funktion, din rolle i en virksomhed eller organisation – ja, prøv så at forestille dig, hvilken verden til forskel det kan gøre, for alle dem, der står i frontlinjen i kampen netop nu, at få ros fra dig, anerkendelse for den forskel de gør for dig og alle andre lige nu.

I den forbindelse kan vi næsten ikke være taknemmelige nok. For sandheden er, at mange af de mennesker, jeg taler om, alt for sjældent i forvejen får den ros og anerkendelse, de fortjener.

Jeg har altid troet på, at taknemmelighed er en vigtig valuta i verden, men det tror jeg mere end nogensinde på. Når vi viser hinanden taknemmelighed, sker der nemlig en vanvittig vigtig transaktion af følelser, som fylder dem, der skal gøre noget for os, med energi og lyst til at gøre en forskel og gå den ekstra mil. En energi og en taknemmelighed, som de så kan give videre til mennesker omkring sig.

Så derfor; overhold myndighedernes retningslinjer, som noget ganske naturligt, når du bevæger dig ud i samfundet i disse dage, men husk også at give et smil på din vej, gør dig umage for at kommunikere din taknemmelighed og værdsæt den hjælp, som du normalt måske tager for givet. Hep hinanden frem og vis lidt taknemmelighed, så kommer vi alle rigtig, rigtig langt.

BRANCHENYT
Læs også