Debat
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

BREAKING

Fem skridt fra ansat til selvstændig

Det er ikke så lige til at blive selvstændig. Her er en guide.

»I overmorgen skal jeg til jobsamtale. Det er salg, tech og startup. Alt det, jeg godt kan lide, men min kone siger: Lad være!«

Solen skinner fra en blå himmel, og jeg er lige kommet hjem fra et sparringsmøde med Kasper. Vi havde aftalt at mødes på en bænk på havnen, og det viste sig at være et fantastisk mødelokale i de her coronatider.

Kasper har en drøm om at starte sit eget venture developer-firma, men han kæmper med at blive så konkret, at han kan etablere et profitabelt set-up. Han har fået et tilbud om at blive salgsdirektør i et virkelig attraktivt firma, og det er fristende at række hånden ud og sige jatak.

Problemet er, at han er blevet bidt af bacillen. Han har smagt sødmen ved det selvstændige liv, hvor man arbejder for det, man brænder for, tror på og får energi af. Når først det er sket, så er det næsten umuligt at slå sig til tåls med livet som ansat.

Det har hans kone indset, og selvom hun gerne vil have trygheden fra det faste job, så ved hun også, at det ikke vil gøre ham glad i længden.

Måske har du også en drøm om at blive selvstændig? Måske har livet under corona pustet til drømmene og fået dig til at tænke på, hvordan det ville være at leve med mere mening, tilfredsstillelse, frihed og i virkeligheden også en bedre økonomi, hvis den del er vigtig for dig.

Sagen er, at det – for de fleste – sagtens kan lade sig gøre at tjene mere på mindre tid som selvstændig.

Vejen til at blive selvstændig er bare ikke som at knipse med fingrene. Det er ikke sådan, at du får ideen om fredagen og så lægger du din opsigelse om mandagen. For langt de fleste er det en proces, der modnes og den er ikke kun lineær og let at have med at gøre.

Jeg er ved at skrive en bog, der skal hedde ”Jeg elsker mandage”, og jeg har derfor talt med mange selvstændige. Jeg har lagt mærke til, at de stort set alle har taget de samme fem skridt fra livet som ansat til livet som selvstændig.

Skridt 1: Længsel

Det hele starter den dag, du mærker, at du ikke er glad i dit job og bliver bevidst om, at det har du faktisk ikke været længe. Det kan man godt gå og skubbe i baggrunden, men hvis du har nået et punkt, hvor det ikke længere går, så er du klar til at gøre noget ved det.

Skridt 2: På jagt

Når du ikke er glad, er det oplagte skridt at blive ærlig overfor dig selv. Finde ud af, hvor skoen trykker, og vigtigere endnu: Hvad skal der til for, at du kan få et arbejdsliv, der giver dig en grundlæggende tilfredsstillelse og hvor mandag morgen bliver noget, du glæder dig til.

Måden at gøre det på er forskellig fra person til person. Jeg kan godt lide at skrive mig frem til det. Andre går til coach, taler med ægtefællen, venner og kolleger, der kan udfordre og være nysgerrige (undgå dem, der har mange gode råd i baglommen).

Skridt 3: Krise og vendepunkt

I takt med at du bliver tydeligere og skarpere på, hvad det er, der giver dig glæde, tilfredsstillelse og energi – din røde tråd – bliver du sandsynligvis endnu mindre tilfreds, der hvor du er nu.

Det nye er, at du også bliver en smule mere ligeglad. Knap så villig til at hugge en tå og skære en hæl. Det, der sker for mange, er, at der en dag kommer et pludseligt vendepunkt. Du bliver fyret, uvenner med chefen eller der sker noget andet voldsomt, der på overfladen gør ondt og ligner en krise.

Men det er i krisen, at vendepunktet ligger. Det er nu, du er fri til at hoppe ud på dybt vand og kaste dig i lag med det, der rumler.

Skridt 4: På vej

En fejl, som mange begår, når de gerne vil være selvstændige, er at bruge for lang tid på at blive helt klar.

De laver forretningsplan, hjemmeside, visitkort og så videre. Måske kun for at finde ud af, at der slet ikke kommer kunder i butikken, den dag de slår dørene op.

Min anbefaling er at komme i gang. Det skal ikke være perfekt. Det vigtigste er at få omsætning. En produktlinje, få varianter og så kunder. Eller en ydelse og en kunde. Det er mindre vigtigt, om det er præcis det rigtige.

Denne første fase handler om at prøve sig frem. Hele tiden med salg, omsætning og produktion for øje. Selve arbejdet med at prøve sig frem er også det, der gør, at du med tiden får form på forretningen.

Skridt 5: På plads

Efter noget tid – måske et halvt år eller et år – begynder du at falde på plads i din nye identitet som selvstændig. Du vil ikke længere føle dig som en forvirret arbejdsløs, der famler efter svar på, hvad det er, du har gang i. Du vil opdage at omsætningen kommer, og at selvom der konstant er usikkerhed om fremtiden, er der så meget, du kan gøre for at komme frem, at det faktisk føles som noget, du kan styre.

Med tiden vil din nye identitet som selvstændig falde på plads, og det bliver let for dig at fortælle, hvad det er, du laver. Både til konfirmationsfesten i familien og på din hjemmeside.

Det kan sagtens være, at din vej til livet som selvstændig bliver anderledes. Eller har været det, hvis du allerede har din egen virksomhed. Jeg har oplevet mange, der fortæller om en proces, der ligner det, jeg har beskrevet, og særligt krisen og vendepunktet går igen i forskellige forklædninger.

BRANCHENYT
Læs også