Dette er en kommentar: FINANS bringer løbende kommentarer fra specialister og meningsdannere. Alle kommentarer er udtryk for den pågældende skribents egen holdning.
Debat

Krisen skaber ikke varig forandring i vores hverdag

Flere og flere varsler, at vi skal vinke farvel til verden, som vi kender den. Men coronakrisen er kun et afsæt til forandring. Der skal meget mere til, hvis det skal vare ved.

Sussi Abildgaard, Sales & Businesscoach

Flere grønne investeringer. En fleksibel hverdag. Slut med myldretidskøer på motorvejene.

Varslerne er mange om de varige forandringer, vi vil se som efterdønninger af coronakarantænen.

Hvad vi glemmer at tænke med i varslerne er, at optimismen altid sejrer, når hverdagen afbrydes. Fordi vi får tid til refleksion og at se alting fra et nyt perspektiv. Ligesom vi gør, når vi er på sommerferie. Hvad der så sker, hver gang hverdagen igen rammer os, er, at vi glider ned i de samme gamle hjulspor, som vi kørte i før sommerferien. Fordi det er nemt. Fordi forandring kræver energi, beslutninger og aktive handlinger.

Vi er vanedyr. Som nobelprismodtageren Daniel Kahneman har lært os i bogen ”at tænke hurtigt og langsomt”, har vi en automatiseret og fejlbehæftet system 1 måde at tænke på, der hjælper os til at træffe hurtige beslutninger med færrest forhindringer.

Vi kender vores vaner. Vi ved, hvad vi kan forvente af vanehandlinger. Forandringer derimod er uforudsigelige. De truer vores følelse af sikkerhed.

De normer og vaner, vi havde før krisen, har vi haft i flere år. Hvor længe har Hillerødmotorvejen skabt kø fra 7-9 i hverdage? Hvor længe har vi haft et fysisk skrivebord i et kontorlandskab? Hvor længe har vi sendt børnene i skole hver dag kl 8?

Sammenlignet med de fire-fem uger, coronaen har lukket det danske samfund ned, er det ikke nok til at skabe varige ændringer i vores adfærd. Har du nogensinde set en organisationsændring sætte sig fundamentalt på den tid? Det har jeg endnu til gode.

Coronakrisen er altså et afsæt, vi kan beslutte os for at bruge til at skabe forandring. Det er en unik mulighed for at prøve noget nyt af. Hvis vi beslutter os for det. Hvis vi planlægger det. Hvis vi sætter nye mål og følger op.

Mange virksomheder vil starte op med et langt større behov for kommerciel omkostningseffektivisering og nye salgsindsatser end kulturelle organisationsmæssige ændringer. Og det er ikke i alle tilfælde, at de to ting er et match.

Lad jer ikke narre af refleksions-optimismen. Det bliver stadig hårdt arbejde at skubbe organisations-ploven ned i en ny fuge.

Der er altså mange vanemæssige og behovsmæssige kræfter, der vil presse os tilbage i det, vi kender, så snart vi bliver sluppet ud af vores karantæne-hjem igen.

De virksomheder, der drømmer om en varig ændring af coronaperioden, skal altså allerede nu, sætte sig for at skabe det aktivt. Lad jer ikke narre af refleksions-optimismen. Det bliver stadig hårdt arbejde at skubbe organisations-ploven ned i en ny fuge. Og der skal fuges længe og vedvarende samme sted, før det glider automatisk.

Sussi Abildgaard

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.