Dette er en kommentar: FINANS bringer løbende kommentarer fra specialister og meningsdannere. Alle kommentarer er udtryk for den pågældende skribents egen holdning.
Debat

Glem alt om den nye normal: Det hele bliver som før

Vi hører om den nye normal efter coronakrisen. Men langt det meste i erhvervslivet bliver som før. For de faktorer, der skaber vækst og forandring er ikke døde i coronaepidemien.

Jacob Johansen, international forretningsrådgiver

En række danske erhvervsfolk har i de seneste uger lagt navn til fortællingen om, at verden efter coronakrisen bliver væsensforskellig fra verden inden. Alt bliver anderledes, må vi forstå – og ikke kun i rejsebranchen. Der advokeres flittigt for en ny normal uden andet bevis end egen mavefornemmelse.

Min erfaring som leder af internationale virksomhedstransformationer siger mig, at forudsigelsen er forkert. For de tre grundlæggende faktorer - behov, tilgængelighed og tillid - der styrer vores forventninger til virksomhederne, er ikke virussvækkede. Vi forbruger for at opfylde behov. Hvis vi har de samme behov efter krisen som før, vil vi også tilfredsstille dem som før. Før krisen havde vi bl.a. behov for mobiltelefoner, rejser til varmere himmelstrøg og for restaurantbesøg. Det har vi stadig.

De usvækkede behov fra før krisen vil som minimum resultere i den samme efterspørgsel, som før vi blev buret inde – omend visse steder hurtigere end andre. Den anden forudsætning for forbrug er tilgængelighed til det, der tilfredsstiller vores behov. Lige nu er det f.eks. svært at besøge udenlandske kunder og det får nogle til at forudsige forretningsrejsens forsvinden. Men stort set alle de eksportvirksomheder, jeg arbejder sammen med, ønsker lige nu mest af alt at mødes med partnere rundt om i verden. De vil afsted, så snart muligheden byder sig. Behovet er med andre ord usvækket. Og når tilgængeligheden øges i de kommende måneder, vender vi også tilbage til den gamle normal. Det gælder alle områder.

Den sidste afgørende faktor er tillid. Selv hvis vi har behov og tilgængelighed, forbruger vi ikke, hvis vi er grundlæggende bange for at købe. Men frygten fortager sig altid, og tilliden vender tilbage. I takt med at hverdagen vender tilbage, vi vil iagttage de særligt modige gå forrest: Tage på kundebesøg i München, deltage i en rigtig konference, afholde en workshop og måske endda holde ferie på en cruiseskib. Og når andre tør, tør vi også selv. Frygten vil langsomt men sikkert miste sit tag i os, og når det sker, vil vi hurtigt genetablere det, vi har mistet.

Det, vi tør om to måneder, vil også være det, vi turde før krisen. For ganske som før er det ikke sygdom eller kriser, men teknologiske fremskridt og nye opfindelser, der skaber en ny normal. Teknologi kan stimulere et behov, kan gøre varer og services tilgængelige, og har dermed større indflydelse på vores behov – og vores krav til virksomhederne – end alverdens finans- og sundhedskriser. Frem for alt har coronakrisen ikke medført et teknologisk kvantespring, der skaber en ny forretningsmæssig virkelighed.

Vi kan allerede nu se, at folk vender tilbage til deres adfærdsmønstre før krisen. Nogle brancher vil være hårdt ramt i en periode; rigtig mange vil få det bedre hurtigt. Men fælles for begge er, at de kun kan overleve, hvis de opfylder et behov. Ganske som før krisen.

Vi står derfor ikke overfor en ny normal. Men coronakrisen har gjort det klart, at ting trods alt kan gøres anderledes.

Har man en internationalt udsyn, er det tydeligt, at vi herhjemme stadig har et stort, uforløst potentiale i forhold til integration imellem digitale og fysiske platforme inden for stort set alle brancher. Krisen har vist, at vi kan udvikle langt stærkere tilbud til markederne ved at blive bedre til at anskue vores virksomhed og vore produkter fra brugernes synspunkt – udefra og ind.

Det har coronakrisen ikke ændret på, for sådan var det også før. Lader man sig rive med af mavefornemmelser om en ny normal, bruger man tiden forkert. Det vil kun gøre det sværere at vende succesfuldt tilbage.

Jacob Johansen

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.