Serier
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Nedlukningen tvinger erhvervslivet til nytænkning. Hvad har vi lært?

Dansk erhvervsliv befinder sig midt i et historisk innovationseksperiment drevet af coronaens konsekvenser. Men hvordan får vi entreprenørånden til at rodfæste sig?

Corona rammer verden

Coronakrisen har nedbrudt de usynlige barrierer, som forhindrer nytænkning i både det private og offentlige. De seneste ugers nedlukning har været et innovationseksperiment, som udstiller vores evne til at mobilisere nytænkning, når vi kollektivt har noget på spil.

I kriser skabes fremtidens vindere, og derfor har vi talt med erhvervsledere og identificeret tre tendenser, der er afgørende for at fastholde den entreprenør-ånd, krisen har skabt.

Innovationen er alle steder

Direktionen har ikke patent på innovation - den flyder i hele organisationen. Nedlukningen har givet alle - fra CEO til nyansat - følelsen af medansvar for at nytænke processer. Organisationer landet over nedriver figurative siloer, og vi omskoler hinanden til nye samskabelsesformer ved hjælp af onlineværktøjer uden formelle strukturer.

Forpligtelse forvandles til engagement

Vi har taget samfundssindet med på arbejde. Det er en klar tendens, at medarbejdere, som tager aktivt medejerskab i udviklingen af nye løsninger, begejstret deler succeserne på eksterne platforme og dermed agerer ambassadører for virksomheden.

Afstand skaber nærhed

Arbejdspladser landet over har forvandlet videomøder fra en akavet oplevelse til en central beslutningsplatform. Vores langdistance-arbejde har tilmed givet os ny nærhed med kollegerne – stik imod vores og førende eksperters forventninger.

Så hvordan forankrer vi de positive forandringer? Et godt sted at starte den nye virkelighed er med en online co-creation-workshop med medarbejderne. Prioriter sammen, hvilke nye tiltag som skal beholdes og hvordan. Kig på, hvordan I på nye måder skaber værdi for jeres kunder, og udbyg de interne strukturer, sociale bånd og nye teknologier, som har muliggjort forandringen.

Glem ikke de positive vaner på den anden side af coronaen.

BRANCHENYT
Læs også