Dette er en kommentar: FINANS bringer løbende kommentarer fra specialister og meningsdannere. Alle kommentarer er udtryk for den pågældende skribents egen holdning.
Debat

Nedlukningen tvinger erhvervslivet til nytænkning. Hvad har vi lært?

Dansk erhvervsliv befinder sig midt i et historisk innovationseksperiment drevet af coronaens konsekvenser. Men hvordan får vi entreprenørånden til at rodfæste sig?

Martin Søegaard, managing partner, og Stine Degnegaard, director, Deloitte 

Coronakrisen har nedbrudt de usynlige barrierer, som forhindrer nytænkning i både det private og offentlige. De seneste ugers nedlukning har været et innovationseksperiment, som udstiller vores evne til at mobilisere nytænkning, når vi kollektivt har noget på spil.

I kriser skabes fremtidens vindere, og derfor har vi talt med erhvervsledere og identificeret tre tendenser, der er afgørende for at fastholde den entreprenør-ånd, krisen har skabt.

Innovationen er alle steder

Direktionen har ikke patent på innovation - den flyder i hele organisationen. Nedlukningen har givet alle - fra CEO til nyansat - følelsen af medansvar for at nytænke processer. Organisationer landet over nedriver figurative siloer, og vi omskoler hinanden til nye samskabelsesformer ved hjælp af onlineværktøjer uden formelle strukturer.

Forpligtelse forvandles til engagement

Vi har taget samfundssindet med på arbejde. Det er en klar tendens, at medarbejdere, som tager aktivt medejerskab i udviklingen af nye løsninger, begejstret deler succeserne på eksterne platforme og dermed agerer ambassadører for virksomheden.

Afstand skaber nærhed

Arbejdspladser landet over har forvandlet videomøder fra en akavet oplevelse til en central beslutningsplatform. Vores langdistance-arbejde har tilmed givet os ny nærhed med kollegerne – stik imod vores og førende eksperters forventninger.

Så hvordan forankrer vi de positive forandringer? Et godt sted at starte den nye virkelighed er med en online co-creation-workshop med medarbejderne. Prioriter sammen, hvilke nye tiltag som skal beholdes og hvordan. Kig på, hvordan I på nye måder skaber værdi for jeres kunder, og udbyg de interne strukturer, sociale bånd og nye teknologier, som har muliggjort forandringen.

Glem ikke de positive vaner på den anden side af coronaen.

Martin Søegaard

Stine Degnegaard

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.