Serier
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Webshops skød op på stribe under nedlukningen – kun de færreste høster den fulde gevinst

Hvedebrødsdagene er snart forbi for de mange nye webshops. Nu venter en svær kamp for at tvinge merværdi ud af deres nye investering.

Corona rammer verden

Det er sikkert og vist! I al sin ulykkelighed har coronakrisen med et trylleslag skabt et nationalt gennembrud for onlineshopping hos forbrugerne. Med to måneders nedlukning af alt andet end byggemarkeder og dagligvarebutikker har krisen nedbrudt alle onlineforbehold og forenet danskerne på tværs af generationer om den nye nationalsport, onlineshopping.

Udviklingen har ført til et boom ─ ikke alene i nethandlen ─ men også i antallet af fysiske butikker, der med ét slag fik brug for en webshop. Over en bred kam melder også de små butikker om fremgang i onlinesalget fra marts til nu. Og ser vi på antallet af nyetablerede webshops blandt de små retailere, er det meget højt. Noget FDIH (Foreningen for Dansk Internethandel) også konstaterer i kølvandet på deres E-handelsanalyse fra maj.

Vores egne tal viser også klart en tendens i markedet hos specielt de mindre butiksdrivende, som i stigende grad efterspørger en webshopløsning. På kort tid har vi hjulpet alt fra havecentre til gør-det-selv butikker. Ja, sågar kaffegrossister, som har haft travlt med at forsyne de mange hjemmekontorer rundt omkring i landet med en god kaffe.

På trods af, at de traditionelle butikker nu er genåbnet, tyder alt på, at forbrugere i alle aldre også fremover vil efterspørge den convenience og det brede udvalg, som webshops tilbyder. Godt nok er forbrugerne her kort tid inde i genåbningen af Danmark vendt tilbage til storcentre og gågadens butikker. Men det sker med et klart forbehold over for kødannelse, unødig berøring af overflader og med et ønske om f.eks. mere kontaktløse former for betaling. Det viser bl.a. en ny rapport fra det globale konsulentfirma Capgemini.

For nogen er webshoppen en helt naturlig udvikling. For andre er det en øjenåbner. Men uanset hvad er webshoppen i dag et stabilt og hygiejnesikkert supplement til den fysiske butik for stadig flere retailere. Så langt så godt. For fremgangen for nye webshops giver fornyet aktualitet til retailernes gordiske knude med at få online- og offlinekanalerne til at spille optimalt sammen.

I årevis har fremsynede retailere bygget nye onlinekanaler rundt om den klassiske butik. Kun for alt for ofte at konstatere, at de digitale kanaler samtidig skaber en forøget kompleksitet ─ og at de forventede omnichannel-gevinster ikke kommer af sig selv.

Læren, som de mange nyetablerede webshops nu står overfor, er, at det er relativt nemt og hurtigt at lægge nye kanaler til den fysiske butik. Men det er hulens svært at indfri drømmen om stærk synergi i form af mere personlig service, gennemskuelige priser og i sidste ende mersalg og nye kunder i både den fysiske butik og webshoppen.

På trods af, at teknologien til at smelte online- og offline kanaler sammen i et personligt kundeunivers findes, er det de færreste, som i dag f.eks. evner at levere kundeunik prissætning. Det kunne være en prissætning, der tager højde for aktuelle kampagner, personlige rabatter, loyalitetspoint, mv, når butikspersonalet står overfor kunden – eller når kunden klikker sig ind i webshoppen via en Google-kampagne eller Facebook-annonce.

Under den glitrede omnichannel-overflade er udfordringen, at salgskanalerne ikke er bundet ordentligt sammen i en central pris- og processtruktur. Det koster dyrt i administrative ressourcer, forkerte priser og måske endnu værre. Det fører til efterladte kurve og lav konvertering fra potentiel kunde til købende kunde. Og det kan koste på kundeloyaliteten, fordi kunderne ikke får den personlige oplevelse og convenience, de forventer og er blevet stillet i udsigt.

Når hvedebrødsdagene nu snart er ovre for alle de butikker, der netop er sprunget ud som onliners, venter en svær kamp for at tvinge merværdi ud af deres nye investering. På lidt længere sigt er onlinehandel nemlig ikke et spørgsmål om at vinde det hjem på karrusellerne, som man tabte på gyngerne. Det bør handle om at høste potentialet af det samlede tivoli.

BRANCHENYT
Læs også