Dette er en kommentar: FINANS bringer løbende kommentarer fra specialister og meningsdannere. Alle kommentarer er udtryk for den pågældende skribents egen holdning.
Debat

Virtuelt samarbejde handler mere om ledelse end om teknologi

Som leder bliver hele arbejdsgangen ændret, når virksomheden bliver hjemsendt.

Philip Wiig, dansk landechef i konsulenthuset Accenture

Hos Accenture har vi haft mange år til at øve os på den situation, de fleste virksomheder har stået i under corona-lockdown med en arbejdsstyrke, der er spredt for alle vinde og behov for at arbejde virtuelt sammen i stor skala internt og ekstern. Som global vidensvirksomhed arbejder vi hver dag sammen med kolleger over hele verden og med vores kunder i Microsoft Teams, hvor vi på verdensplan bruger 400 millioner minutter på stemmeopkald om måneden.

Som leder i en teknologivirksomhed kunne jeg godt hævde, at udfordringen med virtuelt samarbejde primært handler om teknologi. Og der er da også mange vigtige overvejelser om platforme, VPN-kapacitet, netværk og sikkerhed mv. Men nøglen til at lykkes er ikke teknologi. Det handler langt mere om adfærd og dermed om ledelse.

Vi ledere skal gå forrest. Vi skal med vores adfærd omfavne de virtuelle platforme. Vi skal gå forrest som rollemodeller i forhold til virtuelt samarbejde i delte dokumenter, velfungerende virtuelle møder og alt det andet, vi gerne vil have, at kollegerne bliver skarpe til. Hvis vi griber situationen rigtigt an, er det også en gylden mulighed for at opnå en langt mere agil organisation, hvor teams i højere grad kan tage hurtige og selvstændige beslutninger.

Vores rolle som ledere bliver langt vigtigere, fordi ledelse ikke længere er noget, man lige kan tage ’on the fly’, når man mødes på kontoret. Vi skal slippe tøjlerne lidt i den daglige ledelse og i stedet udstikke retning og gøre det overordnede ’purpose’ klart.

Et andet og meget praktisk råd herfra vil være, at du som leder planlægger med øget anvendelse af hjemmearbejdspladser. Både når du planlægger den langsigtede strategi for din virksomhed for så vidt angår behovet for traditionelle kontorarbejdspladser, og når din virksomhed etablerer retningslinjer og standarder for den optimale hjemmearbejdsplads. Hvis vi forventer, at vores kolleger skal være kreative og produktive hjemmefra, skal vi også sørge for, at de har de optimale betingelser. Det kan være i form af gode råd om ergonomi og øvrig indretning af arbejdspladser inklusive en velfungerende, sikker og understøttet teknisk infrastruktur.

Hvis du som leder vælger at se muligheder i situationen og omfavne potentialet, kan din virksomhed komme skarpere ud på den anden side af coronakrisen. En fremtid med projekter, der holder fremdriften, selv om I ikke lige kan finde et tidspunkt, hvor vi alle kan være i det samme lokale på samme tid. Hvor I samarbejder mere effektivt, fordi I benytter de tilgængelige og velfungerende værktøjer til virtuelt samarbejde. Hvor hele organisationen rutinemæssigt samarbejder agilt med et kraftigt reduceret behov for fysisk samarbejde.

Men det kræver, at du ser virtuelt samarbejde som andet og mere end teknologi.

Philip Wiig

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.