Serier
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

To ting afgør, om vi kommer svækkede eller styrkede ud af hjemmekontoret

Coronakrisen kan bringe digitale muligheder med sig, som bør gribes.

Corona rammer verden

Et populært meme, som florerer for tiden på LinkedIn, viser et simpelt multiple choice-spørgsmål. ”Hvem driver den digitale transformation i din virksomhed? A) CEO’en B) CTO’en C) Covid-19?”.

Corona har tvunget os ud at eksperimentere, fejle og lære for at holde os oven vande, særligt i forhold til distribueret arbejde. Særligt er der to ting, som bliver afgørende for, om man kommer svækket eller styrket ud af tiden med tvunget distribueret arbejde; hvordan man nytænker sine eksterne touchpoints til et nyt slags digitalt domicil, og hvordan man skaber en stærk virtuel kultur.

Zoom ind til dit nye hovedkontor

Digitale møder, workshops, præsentationer og events vil blive et nøglekontaktpunkt til virksomheders kunder og samarbejdspartnere. Vi ser allerede nu, hvordan organisationer og deres medarbejdere hurtigt bliver superbrugere på nye digitale platforme, hvor de samarbejder om at skabe præsentationer, holde succesfulde møder og facilitere produktive workshops – alt sammen på distancen.

Men problemet med mange af disse platforme som Zoom, Teams og Mural er, at det overordnede framework altid er det samme. Der er tæt på ingen mulighed for at differentiere sig igennem design af brugeroplevelsen, som man ellers kender det fra den brandede setting af virksomhedens fysiske kontor. Vores møder adskiller sig ikke nævneværdigt fra konkurrentens.

I gårsdagens virkelighed gik mange af os meget op i, hvordan vores møder, workshops, seminarer, kurser og konferencer stimulerede alle sanser. Alt sammen for at fange og fastholde vores publikums opmærksomhed og engagere dem i at deltage aktivt i en brandet ramme.

Det er derfor, vi bruger så meget energi (og penge) på at bygge iøjefaldende udstillingsstande, designede kontormiljøer, og servere god kaffe og chokolade til vores møder. Men hvis vi alle interagerer gennem de samme tredjeparts interfaces, tager vi en vigtig komponent ud af brandskabelsen, og kunsten bliver at få fremtidens online-møder til at udstråle ligeså meget storytelling og overskud, da det vil blive en af vores vigtigste berøringsflader med kunder og samarbejdspartnere.

At opnå dette kræver en investering i kompetencer, udstyr og måske endda små studier til optagelse. Vi kommer til at se nye jobtitler som ’audiovisuel producer’, hvor folk får til ansvar at drive brandets udtryk i de nye typer digitale touchpoints. Præcis som vi i årevis har haft specialister til at sikre, at vores website ikke bare giver en god brugeroplevelse, men også den rette oplevelse af brandet.

Medarbejdere med direkte kundekontakt (salgsfolk, konsulenter, servicearbejdere etc.) får brug for en digital scene, som de kan tage sig godt ud på. Skrækscenariet er at sidde med en dårlig internetforbindelse i et rodet, grimt hjemmekontor. De digitale møder er vores nye hovedkontor. Og vel at mærke et hovedkontor som aldrig er lukket, som åbner vores markeder til hele verden og udvider vores medarbejder-rekrutteringsbase langt ud over pendlerafstand.

Kultur ligger ikke (kun) i murstenene

Et andet vigtigt parameter i digitaliseringen af vores arbejdsrelationer er kulturen. Enhver kulturanalytiker vil fortælle, at en stor del af en virksomheds kultur er bundet til de fysiske omgivelser og artefakter, som sætter rammen for, hvordan vi interagerer med hinanden.

En af vores kunder, Nike, er et godt eksempel på dette. Nikes hovedkvarterer rundt omkring i verden er en fantastisk fysisk manifestation af deres brandidentitet, og giver medarbejderne en følelse af at høre til og inspirerer til samarbejde og kreativitet. Det dejlige i dette scenarie er, at man 100 pct. kontrollerer det fysiske miljø og artefakter, da Nike ejer dem.

Men ligesom kontroltabet ved at bruge online-tredjeparts mødeværktøjer sker der også et kontroltab i forhold til kultur. Vi ejer ikke den fysiske ramme, som kulturen foregår i. Derfor kræver skabelsen og vedligehold af kultur og følelse af samhørighed for en distribueret arbejdsstyrke i et virtuelt fællesskab en rekonfiguration af processer, værktøjer og rutiner.

Kultur kan ikke bare overføres alene ved brug af planer og KPI’er; kultur er noget, som konstant udøves, forhandles og formes blandt medarbejderne. Her er der inspiration at hente i andre digitale fællesskaber, såsom Facebook-grupper eller online gaming-platforme, hvor folk samarbejder, kommunikerer og nyder hinandens selskab – på afstand.

Fjernarbejde-kompetencer er dine nye immaterielle aktiver

En rapport fra McKinsey & Company opgør S&P 500-virksomheders aktiver i materielle (tangible) vs immaterielle (intangible) aktiver. I 1975 var 83 pct. af virksomheders aktiver materielle, men i 2015 var billedet vendt på hovedet, således at 87 pct. af virksomhedernes aktiver var immaterielle.

Rapporten konkluderer yderligere, at virksomheder med den største værdiskabelse bl.a. deler de fælles egenskaber, at de har højere niveauer af digitalisering, en større rekrutteringsbase, mere globalisering og større immaterielle aktiver end andre virksomheder. Alle sammen ting som distribueret arbejde booster. Vores corona-eksperimenter vil derfor potentielt påvirke virksomhedens værdiansættelse og understreger, hvor alvorligt vi skal tage den distribuerede virkelighed.

Hvordan vi leder et distribueret team og deres succes, vil ikke bare vise, hvor opmærksomme vores organisation er til at se og anerkende dette skift til det digitale, men også vores fremtidige evne til at tilpasse os yderligere. En vigtig del af vores konkurrencefordel består nemlig af vores medarbejderes evne til at levere hjemmefra, hvor ledelseskontrollen er begrænset.

Det kræver nye ledelseskompetencer, som MIT-professor Thomas W. Malone allerede i 2004 formulerede i bogen ”The Future of Work”, ”we need to shift our thinking from command-and-control to coordinate-and-cultivate”.

Når vi er på den anden side af alt dette, bliver spørgsmålet så, hvordan din organisation reagererede på denne pludseligt opståede mulighed for digital transformation af måden, vi arbejder på. Og om vi som ledere formåede at slippe kontrollen og kultivere muligheden.

BRANCHENYT
Læs også