Debat

Her er din løsning, Frank Jensen: Rejsekort 3.0

Frank Jensens bilfri drømme for København kan blive begyndelsen på et innovativt vækstboom for mobilitet i hele landet. Men det kræver, at en tidligere direktørs ambitioner genoplives, og det politiske fodslæberi eller bevidste boykot elimineres.

Frank Jensen og et rødt flertal på Københavns Rådhus har længe haft planer om at fjerne bilerne fra det centrale København. Traditionen tro mødes planerne dog selvfølgelig med alarmisternes forudsigelser om død og ødelæggelse i byens hospitality- og detailerhverv. Begge burde imidlertid ikke alene klappe i deres hænder men også skubbe på for, at tidligere ambitioner bringes tilbage i spil, da det vil åbne byen, gøre den dynamisk og tilgængelig for flere.

Det kan være svært at forstå, hvorfor det endnu ikke er sket. Allerede tilbage i 2018 blev idéen lanceret af daværende direktør i Rejsekortet & Rejseplanen, Christina Hvid, og pilotprojekter blev sat i gang. De kuldsejlede dog, direktøren forlod posten, og vrangvillige offentlige aktører spænder fortsat ben for, at Danmark kan tage et kvantespring inden for grøn omstilling, innovativ vækst og tackling af de tiltagende trængselsproblemer.

Men nu er chancen her. Frank Jensens drømme, et kommende nyt trafikforlig og danskernes erfaringer med at kunne trække vejret i indre by er den perfekte storm, der kan give os sammenhængende økosystemer for grøn mobilitet med adgang til et langt større udvalg af transportmuligheder og -former, hvilket vil fjerne bilerne fra centrum. Ikke fordi de bliver tvunget ud med forbud og afgifter, men simpelthen fordi der er bedre, billigere og mere fleksible alternativer.

Og vi behøver ikke lede ret længere for at finde inspiration. Det er nemlig med succes realiseret i flere storbyer verden over, hvor f.eks. tyske Moovel markerer sig. De har indgået partnerskaber med offentlige og private leverandører af mobilitet – alt fra elbiler og bycykler til løbehjul og sporvogne – som brugerne frit kan vælge iblandt og få adgang til og betale for med en app på deres smartphone.

Det er jo noget, der til forveksling ligner konceptet for Rejsekortet, der er ved at være modent til en opgradering.

Vi kunne kalde det Rejsekortet 3.0, hvor vi får de manglende brikker på plads. Det er spørgsmålet om de første og de sidste kilometer. De første for borgere i udkantsdanmark, for hvem den offentlige trafiks knudepunkter ligger for langt væk til at være et alternativ til privatbilisme, og de sidste for folk med ærinder i de større byer.

Og det ville være ganske nemt at opgradere Rejsekortet. Brugere af f.eks. GreenMobility, Donkey Republic og Tier benytter allerede apps til at finde, åbne og aktivere transportmidlerne samt føre kørselsregnskab. Rejsekortet er ganske vist endnu ikke klar med sin app, men det burde ikke kræve en phd. at integrere de private apps i en samlet løsning.

Nu mangler vi bare, at de politiske beslutningstagere kommer i tanke om planerne fra 2018, erhvervslivet ser potentialet, og vi får et innovativt vækstmiljø for private leverandører af mobilitet.

BRANCHENYT
Læs også