Debat
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Drop ideologien: Transport til lands og vand skal tænkes sammen for klimaets skyld

En bedre udnyttelse af de forskellige transportformer er afgørende for at leve op til den grønne dagsorden. Desværre tænker mange politikere og beslutningstagere fortsat på vej, bane og sø som modstridende parter i stedet for som venner, der komplementerer hinanden.

Det er især på de helt lange transportstræk som f.eks. på tværs af Europa, at det kan øge effektiviteten at bruge flere forskellige transportformer, konnkluderer dette indlægs forfattere. Foto: AP/Axel Heimken

Danmark er en førende aktør inden for transport til lands og til vands. Nogle af verdens største virksomheder inden for disse områder har base i Danmark, og sammen med vores geografi giver det Danmark et stærkt udgangspunkt for at fastholde og udvikle sin position som et internationalt kraftcenter inden for godstransport. Det kræver dog, at vi får udviklet et transportsystem, hvor de forskellige transportformer komplementerer hinanden endnu bedre i både Danmark og EU til gavn for både klima, miljø og effektiviteten.

Og for at komme i mål, skal der tænkes nyt.

Behov for analyse af godsstrømme

Danske Havne, ITD og SLD deltog alle i arbejdet inden for Klimapartnerskabet for Landtransport. Her var det afgørende, at den grønne omstilling af dansk godstransport blev set over en bred kam uden skelen til de enkelte transportformer. Derfor er det også en central del af klimapartnerskabets anbefalinger, at der bliver gennemført en grundig analyse af, hvordan gods strømmer i og gennem Danmark. Analysen skal danne baggrund for en samlet dansk strategi for multimodal transport, der tager højde for den internationale dimension. Multimodal transport er fællesbetegnelsen for de transporter, hvor der indgår mere end en transportform – f.eks. en container, der sejles fra Sydeuropa til Aarhus havn og derfra bliver transporteret til slutkunden med en lastbil.

Det er især på de helt lange transportstræk som f.eks. på tværs af Europa, at det kan øge effektiviteten at bruge flere forskellige transportformer. Og det ved man faktisk godt. Men til trods for at multimodal transport har været diskuteret herhjemme i mange år, og EU i mere end 25 år har haft forskellige strategier for, hvordan man kan øge den type transport ved at styrke jernbanetransporten, har bestræbelserne ikke båret frugt. Heller ikke selvom der er blevet investeret flere hundrede milliarder euro i indsatsen.

Samspil frem for konkurrence

En af de primære årsager til, at det er gået galt, er, at man alt for længe har set de forskellige transportformer som værende i konkurrence med hinanden i stedet for at fokusere på dem som dele af et samlet system, der skal spille sammen. Hertil kommer manglende evne – eller nok nærmere vilje – til at erkende, at lastbiltransport i mange tilfælde er bedst, og at det især er på de lange internationale ture, at multimodal transport kan spille en større rolle. Det betyder, at man ud fra et politisk ønske om at få godset væk fra vejene undertiden har valgt alternative transportløsninger på strækninger, hvor lastbiltransport ellers gav bedst mening.

I stedet gælder det om at få afdækket det reelle potentiale og forbedringsmuligheder for multimodal transport i både Danmark og EU ved at droppe fordommene og udnytte de enkelte transportformers styrker.

Der er nemlig et uforløst potentiale, og det kan lykkes: Mere gods kan f.eks. blive sejlet direkte til og fra danske havne i stedet for til havne andre steder i Europa. Det er særligt tilfældet for transport af f.eks. råstoffer, foderstoffer og råmaterialer, der transporteres i store samlede mængder. Disse laster kan med fordel transporteres ad søvejen direkte til Danmarks mange velfungerende og effektive havne. Transportministeriet har desuden for nyligt vurderet, at der er potentiale for mere nærskibsfart nationalt. Det viser, at sammenhængen mellem skibs-, bane- og vejtransporten kan styrkes, hvis der fokuseres på det.

Det samlede system skal styrkes i Danmark og EU

I et velfungerende transportsystem vil transporten nemlig automatisk flytte derhen, hvor det giver bedst mening, og et velfungerende transportsystem vil kunne styrke både bane-, sø- og vejtransport samtidig med at effektiviteten øges.

Første skridt er at få afdækket det reelle potentiale for multimodal transport til og fra Danmark og få identificeret de barrierer, der er for et velfungerende transportsystem.

Transport med lastbilen vil i et land med Danmarks geografi i mange tilfælde være det oplagte valg, for vi kan ikke anlægge jernbaner eller havne ved alle danske virksomheder. Derfor udgør transport med lastbil ca. 80 procent af godstransporten i Danmark, mens jernbanen står for ca. 13 procent og skibsfarten for ca. 7 procent.

Politisk fokus på omkostningerne

Men samspillet mellem transportformerne halter, og det skyldes især omkostninger til omlæsning. Hver gang gods skal flyttes fra en transportform til en anden, er det forbundet med omkostninger i form af øget transporttid og en højere samlet pris for transporten dør til dør. Det betyder, at det er de typer af transport, hvor tidsfaktoren ikke er afgørende, eller hvor mængderne er så store og distancen så lang, at omlæsningsomkostningerne fylder mindre i det totale regnskab, der har et potentiale.

Vi savner konkrete bud på, hvad man politisk vil gøre for at nedbringe omlæsningsomkostningerne. Og her har politikerne et ansvar. For priserne for at benytte de statslige danske kombi-terminaler, hvor omlæsningerne foregår, ligger ifølge en analyse fra Trafik, - Bygge- og Boligstyrelsen fra 2016 væsentligt højere end på sammenlignelige terminaler i den transeuropæiske transportnetværkskorridor (TEN-T) mellem Skandinavien og Middelhavet.

En mulig årsag er manglende konkurrence på det danske marked, men vi ved det faktisk ikke, og der eksisterer et klart behov for at få belyst, hvorfor vi i Danmark er så meget dyrere end i vores nabolande. Derfor bør en kommende statslig strategi for multimodal godstransport også gå i dybden med årsagerne til de nuværende omlæsningsomkostninger og komme med forslag til, hvordan prisen kan nedbringes, så der skabes en øget efterspørgsel. Lavere omkostninger vil nemlig være til gavn for brugen af multimodalitet både nationalt og internationalt.

Indtænk vejinfrastruktur fra starten

Et andet eksempel er sikring af den nødvendige vejinfrastruktur i tilknytning til kombiterminaler og havne. Det er klart, at hvis man ønsker at styrke multimodal transport i Danmark, er man også nødt til at investere i vejinfrastruktur. Desværre oplever vi ofte, at vigtig vejinfrastruktur til de multimodale knudepunkter kommer langt senere end behovet tilsiger.

Selvom der er grænser for, hvor store dele af godstransporten, der kan flyttes over på godstog eller til nærskibsfart, viser udviklingen, at der er et potentiale for i højere grad at forbedre samspillet mellem lastbiltransport, banegodstransport og nærskibsfart – særligt på de lange distancer mellem Danmark og resten af Europa. Det vil øge effektiviteten og medvirke til at nedbringe CO2-belastningen i transportsektoren. Men det forudsætter altså, at vi får en samlet statslig strategi for multimodal transport, og hermed er bolden givet videre til politisk hold.

BRANCHENYT
Læs også