Serier
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Hvem skal sikre arbejde til fremtidens Arne?

Det giver sjældent mening at bide den hånd, man spiser af, og det er netop hvad udspillet til finansieringen af den tidligere tilbagetrækning gør.

Corona rammer verden

I 1865 etablerede Søren Christian Fuglsang Danmarks nu ældste familieejede bryggeri, Fuglsang. Al begyndelse er svær, men han fik hjælp fra sine sønner og senere I 1929 blev bryggeriet omdannet til et aktieselskab for at dække et yderligere behov for kapital.

Men hvorfor er dette historiske tilbageblik interessant? Det er det, fordi bryggeriets medarbejder Arne er blevet ansigt på Regeringens prestigeprojekt ’Ny ret til tidlig pension - værdig tilbagetrækning’.

Jeg under Arne en værdig tilbagetrækning, men jeg undrer mig over, at finansiering af Arnes pension skal ske på bekostning af de investorer, der er med til at skabe morgendagens Fuglsang og sikrer arbejde til de næste generationer af Arne’r.

Når nedslidte danskere i fremtiden skal have mulighed for at gå på tidlig pension, er det nemlig blandt andre 90.000 aktieinvestorer, der kommer til at betale mere i skat. Helt konkret vil regeringen øge den allerede høje skattesats på aktieindkomst fra 42 procent til 45 procent.

Danmark har en begyndende styrkeposition inden for blandt andet tech-startups og højvækstvirksomheder, fordi vi nu har et etableret økosystem, og det derved er muligt at få finansiering til selv de alleryngste virksomheder.

Denne type investeringer er typisk meget risikofyldte, da der skal mange forsøg til, før man står med en succes. Regeringens udspil er en benhård skatteforhøjelse, der rammer de mennesker, som investerer og derved risikerer deres penge i fremtidens virksomheder og arbejdspladser.

I forvejen har vi en af verdens højeste aktieskatter. Hvis man yderligere forringer rammerne for investeringer, så er det indlysende, at der bliver mindre risikovillig kapital tilgængelig for opstartsvirksomheder, og at investorerne vil se mod udlandet.

Danske opstartsvirksomheder og højvækstvirksomheder er allerede presset af corona, fordi de er afhængige af private investorer, der i denne tid har haft fokus på at sikre deres eksisterende porteføljer.

Skattestigningen i sig selv er uhensigtsmæssig, men timingen oven i corona er direkte kontraproduktivt. Regeringen skylder en forklaring på, hvorfor risikovillig kapital skal yderligere beskattes, når det er den, der er en grundsten for at udvikle fremtidens arbejdspladser.

Det er ikke kun Arne, der har ydet sin tørn, det er også alle de danske investorer, der gennem århundreder har bidraget til at skabe virksomheder og arbejdspladser ved at sætte deres midler på spil.

Søren Christian Fuglsang og bryggeriet Fuglsang har haft brug for risikovillig kapital til at skabe den virksomhed hvor Arne nu, 155 år efter, har sin arbejdsplads. I dag har opstartsvirksomheder stadig brug for kapital. Jeg har et fattigt håb om, at regeringen besinder sig og finder finansiering andetsteds. Den handler om, at de kommende Arne’r også i fremtiden har et arbejde at blive pensioneret fra.

BRANCHENYT
Læs også