Debat
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Kære Kræn: Tillykke med verdens letteste job

Coops nye topchef skal bare se mod Shanghai for at finde opskriften på succes.

Kære Kræn.

Tillykke med stillingen som adm. direktør for Coop Danmark. Den gode nyhed er, at du lige har fået verdens letteste job. Du kan ikke undgå at blive en succes, for lige meget hvad du beslutter dig for at gøre, kan det kun blive bedre end i dag. 

Den dårlige nyhed er der tilsyneladende ingen andre, der tør servere, så lad mig vove pelsen: Den eneste oplevelse, Coop giver sine kunder, er en dårlig oplevelse. Sammenligner jeg indkøbsoplevelsen i Coops butikker på tværs af samtlige brands med konkurrerende kæder, taber Coop på stort set alle parametre.

Jeg ved, hvad jeg taler om. Indtil for nylig boede jeg halvandet årti i Shanghai, hvor jeg arbejdede med at transformere IKEA’s forretningsmodel i Kina.

Jeg har oplevet, hvordan den kinesiske detailhandel bevægede sig fra møgbeskidte vådmarkeder til hypermoderne hybrider af digitale og fysiske retailoplevelser, der ikke findes herhjemme - endnu. 

Måske er det derfor særlig nemt for mig at se, hvordan dine butikker skiller sig uheldigt ud.

Fra Kvickly til Fakta er butikkerne dårligt vedligeholdt, småsnuskede og lurvede, og de leverer ingen særlig oplevelse.

Din nye kronjuvel, Irma, hvis kaffe folk tidligere kørte efter, sælger fuldstændig det samme produkt i den samme indpakning i den samme melankolske butik som for 30 år siden, selvom enhver i dag ved, at god kaffe skal købes hos den lokale, langskæggede nichehipster. Det gør du sikkert også.

Det er svært for mig at forstå, at dine forgængere ikke selv kunne se det, for uanset om jeg går i Superbrugsen eller Kvickly, kommer jeg derfra med en gammel, træt firseroplevelse.

Det fortæller mig én ting: At de der sad i din nye stol før dig, må have været ligeglad med brugerne. Eller værre endnu: At de helt mistede nysgerrigheden. 

Hvis du er nysgerrig, kan du tage til Shanghai, for her ligger løsningen på Coops problem. Det hedder Hema og er i udgangspunktet en digital forrentning - en slags nemlig.com på stereoider - der er gået ind i fysisk retail.

Det har man gjort, fordi man har analyseret sig frem til, at digital convenience og en fysisk indkøbsoplevelse er en vinderkombination. 

Hvad gør Hema så?

For det første tilbyder Hema alle deres produkter på nettet - langt mere end hvad man kan proppe ind i en butik. Den fysiske butik matcher med vilje ikke alt.

Nicheprodukter skal ikke have hyldeplads, for dels er det besværligt at håndtere logistikken for lavt omsættelige varer, og dels har Hema klogeligt konkluderet, at sådanne varer ikke trækker folk til butikkerne, men snarere sender dem i armene på nichebutikker.

Derfor: På nettet med nicheprodukterne.  

For det andet kannibaliserer Hemas fysiske butikker ikke deres digitale platform. De komplementerer den, for den fysiske interaktion kan noget andet. Hvad kan det digitale ikke levere? Svaret er oplevelse og præsentation. 

I Hema ser alt enormt godt ud. Det er rent, varerne står lige, og der er taget stilling. Hvor der ikke er plads i sortimentet kan man scanne en QR-kode og få det sendt hjem sammen med resten af sine ting.

Alt er lavet for brugerne. Ikke for at tvinge dem igennem en butiksrejse med en indkøbsvogn på størrelse med en Volkswagen Up!, men for at give dem en oplevelse.  

Hvad er det så, der trækker folk til butikkerne?

Eksempelvis råvarer. Man kan købe frisk fisk, og man kan få tips til, hvordan man tilbereder den. Eller man kan få en kok til at lave maden, hvis ikke man selv gider. Der er liv. Der er oplevelser. Og bag kulissen fungererer Hema som en lokal distributionscentral. 

Hema er dermed den lyksalige kombi af restaurant, distributionscentral, varelager, supermarked, inspirationskilde, kokkeskole, social hangout og meget, meget mere.

Det kunne dit Coop også blive. Inspirationen ligger lige for. Nu, hvor det er vanskeligt at rejse, kan du jo starte med at spørge de menneske, der ikke længere køber ind hos Coop, hvorfor de er brugere andetsteds. Hvad skal der til, for at få dem til at ændre vaner? Spørg, for jeg er sikker på, at de vil svare. 

Så tillykke, Kræn. Du har verdens nemmeste job. Succesen er inden for rækkevidde. 

BRANCHENYT
Læs også