Debat
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Forestil dig topchefen lægge habitten om torsdagen og møde op i nederdel om fredagen

I dag er Caroline direktør og kvinde. For to år siden var hun direktør og mand.

Den svenske forsikringstopchef Caroline Farberger skiftede køn og mødte på job som mand den ene dag og som kvinde den næste. Foto: PR

Man får 71 muligheder at vælge imellem, når man i England skal angive sit køn på Facebook.

Caroline Farberger havde kun brug for to af dem for at gennemføre den mest gennemgribende beslutning i sit liv. Caroline Farberger forlader 12. september 2018 sin identitet som mand. Dagen efter møder den øverste direktør for det svenske forsikringsselskab ICA Försäkring op på sit arbejde som kvinde. I nederdel og høje hæle.

Hvorfor den nyhed slår et hul i jorden? Fordi Farberger er topchef. Højprofileret. Uddannet ingeniør og civiløkonom på én gang. Med betydelige stillinger i den finansielle sektor på sit cv. Fordi ICA Försäkring er en ret stor virksomhed. Størrelsesmæssigt ca. som Alm. Brand.

Du har altså en historie, oversat til dansk, hvor den administrerende direktør for Alm. Brand en dag i september møder ind på kontoret og meddeler, at hun er kvinde. Dagen forinden var hun mand og hed Carl og gik i jakkesæt.

Generationer af mænd og kvinder er gået forpint gennem livet, fordi de var født med et køn, de ikke var inden i.

Folk med hang til verden af i går bedes forlade lokalet nu. De er ude. Kønsidentitet havde muligvis ikke noget navn, da I læste til revisor, præst, cykelsmed eller gartner. Det har et navn nu. Heldigvis. Generationer af mænd og kvinder er gået forpint gennem livet, fordi de var født med et køn, de ikke var inden i. Derimod bør dansk erhvervsliv komme ind og lukke døren bag sig.

Som svensker rider Caroline Farberger naturligvis afsted på en politisk korrekt hest, da hun fortæller om sin forvandling. En betydelig del af hendes fortælling er, hvordan hun bagefter kan se, at den såkaldte ligestilling er hullet som en ost. For mænd har jo deres metoder. Til møder hæver de stemmen eller smider en bunke tal ind i en debat for at få et synspunkt igennem. Kvindelige medarbejdere fortæller Farberger, hvordan man må spille spillet – mændenes spil – eller pakke sammen.

Set fra sidelinjen er en anden del af sagen mindst lige så spændende. Den del er, om en gennemsnitlig dansk virksomhed kan håndtere en ”Farberger”. Sådan – helt ind til benet.

Den svenske direktør har forberedt sit skifte i detaljer og over lang tid, og et af elementerne i planen er at breake nyheden på forsiden af Sveriges største erhvervsavis. Så er nyheden ude – med fuld hammer. Nu oversætter vi den plan til Alm. Brand, og undskyld Rasmus Werner Nielsen, men derfor bliver du nu stand-in. Hvor fedt er det, at al kommunikation om direktøren og Alm. Brand på et døgn skifter fra at handle om forsikrings- og bankdrift, til at Rasmus Werner Nielsen lige er mødt op på sit kontor i højhælede sko og make-up? Bum.

Vil pressefotografer tage til Midtermolen for at få billeder? Ja. Vil journalister kontakte Rasmus Werner Nielsen for at høre, hvad hans børn sagde, da han fortalte dem, at far var en dame inden i og snart også uden på? Ja. Vil alt fra erhvervsministeren over LGBT Danmark til tidligere kolleger blive ringet op for at give en kommentar til Rasmus Werner Nielsens spring fra Hugo Boss-jakkesæt til nederdele fra Malene Birger? Ja. Vil alt, alt, ALT i Alm. Brand dreje rundt om en bestemt akse i døgn, måske uger: Rasmus Werner Nielsens nye kønsidentitet? Ja. Er det fedt? Spørg Alm.Brand og Rasmus Werner Nielsen. Jeg er ikke helt sikker.

Caroline Farberger er meget, meget modig. Hun lægger imidlertid også en opgave på sin organisation i ICA Försäkring. Den opgave er måske ikke så politisk korrekt at nævne, men det forsvinder den ikke af: Medarbejderne skal forholde sig til deres øverste leders nye køn. I forvejen skal de forholde sig til deres øverste leders prioriteringer, strategiske udmeldinger, særlige præferencer og personlige kæpheste. Alle, der har arbejdet i en stor virksomhed, privat eller offentlig, ved, hvad den pakke kan indeholde.

I flæng kan nævnes foretrukne måder at få afrapporteringer på, respekterede og hadede kolleger i branchen, grundfæstede forestillinger om verdens indretning, mandagsvaner, fredagsvaner, yndlingsemner og nonverbale signaler på utålmodighed, tilpashed, irritation og anerkendelse. Det er ikke så lidt.

Læg så oven i, at medarbejderne nu vil spekulere over, hvordan de bedst imødekommer Rasmus Werner Nielsens nye kønsidentitet. Bør man ændre samtaleemner med hende i kantinen? Bør festudvalget diskret spørge hende, om hun foretrækker en bestemt bordherre til julefrokosten? Skal HR aktivt understøtte, at Alm. Brand rekrutterer flere LGBT+-personer?

Caroline Farberger tog springet. Modigt XXL.

Anders Heide Mortensen er kommentator på Finans og kommunikationsrådgiver. Cand.scient.pol. og tidligere pressechef i Erhvervsministeriet og Finansministeriet. Han kan kontaktes på anders@heidekom.dk.

BRANCHENYT
Læs også