Serier
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Medarbejdere vægter sundhed og sikkerhed over virksomhedens behov

Forretningsrejser bliver ikke som "i gamle dage" igen. Vi skal vænne os til, at coronakrisen har skabt en ny dagsorden.

Corona rammer verden

Der er ingen tvivl om, at forretningsrejser også fremover vil spille en afgørende rolle for at kunne løse virksomheders opgaver, men hvad skal virksomhedsledere være opmærksomme på, når de igen begynder at sende medarbejdere på forretningsrejser på tværs af landegrænser?

Ifølge en ny undersøgelse, som SAP Concur står bag, forudser næsten alle nordiske medarbejdere (93 pct.) en “new normal” for forretningsrejser. Det er derfor interessant, hvad der kommer til at forme denne “new normal”.

For det er klart, at en periode, hvor sundhed og sikkerhed har været i fokus, vil præge medarbejderes forventninger til fremtidige rejser. Ét er håndsprit og mundbind, som har været mere eller mindre faste accessories siden foråret. Noget andet er information fra virksomhedens side om, hvad medarbejderne kan gøre for at passe på sig selv, når de igen skal på forretningsrejser.

Selvom to tredjedele af nordiske forretningsrejsende er positive over for igen at skulle rejse, ønsker hele fire ud af fem generelt mere information fra deres arbejdsgiver - og halvdelen ønsker specifikt mere information om, hvordan de kan passe på sig selv under rejsen.

Vores undersøgelse viser, at langt de fleste medarbejdere vægter sundhed og sikkerhed over virksomhedens behov. Forårets lockdown og de fortsatte omstændigheder som følge af covid-19 stiller altså nye krav til virksomhedslederne, der fremover også skal være opmærksomme på myndighedernes rejsevejledninger, lokale retningslinjer og ikke mindst medarbejdernes sundhed og sikkerhed.

Duty of Care, der dækker over arbejdsgiverens juridiske og etiske ansvar over for medarbejdernes sikkerhed, er med andre ord vigtigere end nogensinde før. “New normal” for forretningsrejser vil selvfølgelig være rigere på mundbind - men også på større krav til virksomhedsledere om at holde deres medarbejdere informerede, så de føler sig trygge på rejsen.

Derfor kommer jeg med to anbefalinger, som virksomheder med fordel kan tænke ind i deres strategi, når de igen sender medarbejdere på forretningsrejser på tværs af landegrænser.

  1. Hold medarbejderne informerede
    Ud over at orientere sig om myndighedernes rejsevejledninger og lokale retningslinjer bør virksomhedsledere også holde sig opdaterede på sundheds- og sikkerhedsprocedurer. Al information skal videre til medarbejderne, så de føler sig trygge og ved, hvordan de skal forholde sig på forretningsrejsen.
  2. Fokusér på medarbejdernes sundhed
    Duty of Care er vigtigere end nogensinde før. Udover et juridisk og etisk ansvar bør virksomhedsledere fremover også påtage sig ansvaret for, at medarbejderne har adgang til de rette værnemidler på rejsen. Det vil sikre medarbejdernes sundhed og sikkerhed.
BRANCHENYT
Læs også